
Når du starter som selvstændig
Når du får din egen virksomhed, skal du selv sørge for forsikringer og pension. Her får du et overblik over det vigtigste, du skal huske.
Når du får din egen virksomhed, skal du selv sørge for forsikringer og pension. Her får du et overblik over det vigtigste, du skal huske.
Det første, du skal sørge for at få på plads, er din ansvarsforsikring. Med en erhvervs- og produktansvarsforsikring er du godt dækket, hvis din virksomhed bliver pålagt at erstatte en skade. Uden den kan et erstatningsansvar blive helt uoverskueligt.
Læs om vores erhvervs- og produktansvarsforsikring
Hvis du starter din egen virksomhed og ikke har nogen ansatte, er arbejdsskadeforsikringen frivillig. Så snart du ansætter nogen, er den lovpligtig. Også hvis det er en medhjælpende ægtefælle. Husk derfor at sikre dig selv og dem, du har på lønningslisten.
Mange er ikke klar over det, men privatforsikringerne dækker ikke i firmaet. Husk derfor løsøreforsikringen, der som udgangspunkt dækker firmaets inventar og varer mod brand, tyveri og vandskader. Bruger du en bærbar PC, skal du være opmærksom på, at den kræver en ekstra EDB-og svagstrømsforsikring. Husk også bilforsikringen, hvis du køber ny firmabil.
Som selvstændig erhvervsdrivende har du gode muligheder i forhold til din pension. Med en pension til selvstændige kan du sammensætte en individuel ordning, der omfatter dig, din ægtefælle/samlever og en ansat. Hvis du en dag vil sælge din virksomhed, giver en ophørspension dig gode skattefordele.