Som udgangspunkt er I som virksomhed erstatningsansvarlig, hvis jeres produkter eller ydelser pga. en fejl er skyld i en skade på andre personer eller ting. Med andre ord er I ansvarlige, hvis I kan ’gøre for det’.
Det gælder fx hvis en medarbejder taber en hammer, der laver en skade på en kundes klinkegulv, eller hvis der sker en fejl under udbedringen af et tag, som senere fører til en vandskade i bygningen. I situationer som disse dækker forsikringen jeres erstatningsansvar.
Hændeligt uheld og forsæt
Kan I ikke gøre for fejlen, er der tale om et hændeligt uheld. Det betyder, at I ikke er erstatningsansvarlige, og I skal derfor ikke betale erstatning. Er skaden i stedet forvoldt med forsæt, det vil sige med vilje, er I erstatningsansvarlige, men forsikringen dækker ikke jeres erstatningsansvar.
Objektivt ansvar for producentvirksomheder
Ved bestemte produktansvarsskader kan I som producentvirksomhed eller mellemhandler også være objektivt ansvarlige. Det betyder, at uanset om I har lavet en fejl eller ej, har I det fulde ansvar for de produkter, I sælger. Jeres erstatningsansvar gælder i op til 10 år efter, at produktet er blevet solgt.