Ved at fortsætte accepterer du cookies (inkl. tredjepart), som vi bruger til statistik og markedsføring - læs mere.
×

Forsinket, mistet eller ødelagt bagage?

Her står du, ved det tomme bagagebånd uden kufferten med hawaiiskjorten, underbukserne og tandbørsten. Hvad gør du så? Vi giver dig svaret.

Hvem har ansvaret, hvis der sker noget med din bagage?

Det er flyselskabet, der har ansvaret, hvis din bagage er forsinket, du mister den, eller den bliver ødelagt under transporten – også, når du rejser inden for Norden. Har du en rejseforsikring, kan du også søge om erstatning der. Det er dog vigtigt, at du altid melder det til flyselskabet først. 

Hvis din bagage er forsinket

Hvis din bagage er forsinket, kan du få dækket rimelige og nødvendige erstatningskøb, der gør, at du kan begynde din rejse. Det vil sige almindeligt tøj, toiletsager osv. Undgå at købe dyrt ind, da du måske ikke kan få dækket alle udgifter.

Forsinket bagage er som regel ikke dækket på hjemrejsen. Her er du tættere på dit hjem og de ting, du skal bruge for at kunne klare dig.

Sådan anmelder du

  • Meld forsinkelsen til flyselskabet og få en PIR-rapport – det er din dokumentation for, at bagagen ikke er nået frem til tiden
  • Gem kvitteringer for alle dine køb – husk kun at købe det mest nødvendige
  • Anmeld forsinkelsen til os – med det samme, eller når du kommer hjem
  • Søg om erstatning hos flyselskabet – senest 21 dage efter, at du har modtaget din bagage

 

Vores rejseforsikring dækker, hvis din bagage er mere end fire timer forsinket.

Vi erstatter rimelige og nødvendige indkøb med højst 1.346 kr. pr. person om dagen i op til fem dage – i alt 6.730 kr.

Hvis du mister din bagage

Hvis din bagage ikke er kommet frem inden 21 dage, regnes den for bortkommet – også selvom den dukker op på et senere tidspunkt. Du kan kræve erstatning fra flyselskabet for bagagen samt rimelige og nødvendige erstatningskøb, der gør, at du kan begynde din rejse – fx toiletsager og almindeligt tøj.

Hvis din bagage bliver stjålet, er det din indboforsikring og ikke flyselskabet, der dækker. Husk at få en politirapport fra det lokale politi.

Sådan anmelder du

  • Meld straks den mistede bagage til flyselskabet, og få en PIR-rapport som bekræftelse
  • Gem kvitteringerne for dine erstatningskøb
  • Anmeld det til os
  • Skriv til flyselskabet og kræv erstatning – send en samlet opgørelse med kopier af alle dine kvitteringer

Hvis din bagage bliver ødelagt

Hvis din bagage går i stykker under transporten, kan du – afhængigt af skaden – få dækket enten reparation eller køb af ny bagage. Almindelige buler og skrammer er aldrig dækket.

Sådan anmelder du

  • Henvend dig til flyselskabet i lufthavnen med den ødelagte bagage – få en PIR-rapport, der bekræfter, at din bagage er ødelagt
  • Anmeld det til os
  • Skriv til flyselskabet med dit krav om erstatning senest syv dage efter, bagagen gik i stykker

Fem gode råd om bagage

  • Tag ikke noget med, som du vil være ked af at miste – det er ikke sikkert, du kan få det erstattet 
  • Pak det mest nødvendige i håndbagagen, så du ikke risikerer at stå tomhændet i lufthavnen
  • Skriv navn og adresse direkte på bagagen – nogle gange bliver lufthavnens stregkode beskadiget eller revet af under transporten
  • Flyv så vidt muligt direkte – risikoen for mistet bagage er størst ved rejser med mellemlandinger
  • Undgå løse dele, og lås din bagage grundigt – evt. med en TSA-lås, så bagagen ikke bliver ødelagt, hvis tolderne ønsker at tjekke indholdet (især relevant ved rejser til/fra USA)

 

Tjek de seneste nyheder

Se, hvad der rører sig i Topdanmarks verden. På vores blog, deler vi stort og småt – fra sæsonens gode råd, nyheder om forsikring og pension til historier fra vores kunder.

Læs vores nyheder

Få flere gode råd