Efter skybruddet - når skaden er sket
Gå straks huset igennem for skader, når skybruddet er overstået. Har du fået skader, skal du så vidt muligt forsøge at begrænse dem.
Gå straks huset igennem for skader, når skybruddet er overstået. Har du fået skader, skal du så vidt muligt forsøge at begrænse dem.
Gå straks huset igennem for skader, når skybruddet er overstået. Har du fået skader, skal du så vidt muligt forsøge at begrænse dem:
Når du har forsøgt at begrænse skaderne, skal du anmelde dem til forsikringen hurtigst muligt:
Skriv gerne en liste over ødelagte ting med navn, model, alder, nypris og forventet erstatningsbeløb
Har du akut brug for hjælp? Ring 70 11 33 11
Skybrud er dækket af din husforsikring. Definitionen på skybrud er: ”Usædvanligt store vandmængder, der falder med en intensitet på over 15 mm på 30 minutter, eller når vandmængden er så stor, at den ikke kan få normalt afløb gennem i øvrigt utilstoppede afløb.”
Der gælder en særlig selvrisiko på mindst 6.159 kr. ved skybrudsskader. Hvis du har valgt en højere generel selvrisiko på husforsikringen, er det dog den, der gælder, også ved skybrudsskader.
Oversvømmelser, der skyldes ekstreme vandstande i søer og vandløb, er ikke dækket af forsikringen. Alligevel skal du starte med at anmelde det til din forsikring, for først derefter kan du søge om erstatning fra Stormrådets oversvømmelsesordning.
Anmeld skaden i Mit Topdanmark, der så normalt afviser at dække den
Udfyld derefter Stormrådets særlige anmeldelsesblanket
I øvrigt skal du som ved andre vejrskader først forsøge at begrænse skaderne så godt, du kan. Sørg også for at tage billeder af skader og ødelagte ting – og lad være med at smide noget ud.
Din skade bliver behandlet efter Stormrådets retningslinjer og vilkår. Vær opmærksom på, at der på visse punkter er begrænset dækning i forhold til, hvad du kender fra din hus- eller indboforsikring.
Under hele forløbet kan du logge ind i Mit Topdanmark og følge status på skaden. Vi orienterer dig, når der sker nyt i sagen, eller hvis der er brug for, at du gør noget. I Mit Topdanmark kan du også se oplysninger om fx selvrisiko, afskrivninger og vilkår.
Har du anmeldt en skade, der skal repareres, sørger vi for, at du inden for 24 timer bliver kontaktet af en håndværker.
Vi har nøje udvalgt og uddannet en række håndværkere til at tage sig af en del af de skader, vores kunder får. Dermed sikrer vi, at skaderne bliver repareret ordentligt og til den rette pris. Du får en rapport efter besøget, og herefter fungerer håndværkeren som din kontaktperson hos os.
Du er også velkommen til at vælge en anden autoriseret håndværker til at udføre reparationerne.