Ved at fortsætte accepterer du cookies (inkl. tredjepart), som vi bruger til statistik og markedsføring - læs mere.
×

Afbestillingsforsikring: Hvordan er jeg dækket, og hvad skal jeg gøre?

 

Hvem er dækket?

Afbestillingsforsikringen dækker ferier for de samme personer, som er dækket af din rejseforsikring. Det vil sige dig selv og de af dine familiemedlemmer (herunder plejebørn, au pair og hjemmeboende børns samlever/ægtefælle), som er tilmeldt folkeregistret på din helårsadresse. Delebørn, der bor et andet sted, er dækket, hvis de skulle have rejst sammen med en fra din husstand.

 

Hvad skal der til, for at I erstatter min rejse?

Forsikringen dækker afbestilling, hvis du eller en i din nærmeste familie bliver akut alvorligt syg, kommer alvorligt til skade eller dør. Den dækker også, hvis du bliver skilt, afskediget eller skal til reeksamen.

I nogle situationer dækker afbestillingsforsikringen også din rejse, hvis du skulle afsted med nogen, der ikke er en del af din husstand, og de bliver nødt til at afbestille.

 

Er I to, der rejser sammen

Vi dækker din rejse, hvis din rejseledsager bliver akut alvorligt syg eller kommer alvorligt til skade før rejsen og må afbestille.

Afbestiller din rejseledsager af andre grunde – for eksempel på grund af skilsmisse, fyring eller død i sin nærmeste familie – dækker vi afbestilling af din rejse, hvis din rejseledsager kan få dækket rejsen af sit rejseselskab.

 

Er I flere, der rejser sammen

Vi dækker din rejse, hvis en af dine rejseledsagere bliver akut alvorligt syg eller kommer alvorligt til skade før rejsen og må afbestille.

Afbestiller en af dine rejseledsagere rejsen af andre grunde – for eksempel på grund af skilsmisse, fyring eller død i sin nærmeste familie – dækker vi ikke afbestilling af din rejse.

 

Børn, der rejser uden dig

Har du et hjemmeboende barn eller et udeboende barn under 21, der skal ud at rejse med andre? Vi dækker barnets afbestilling, hvis de (eller bare en af dem), som barnet skulle rejse med, bliver akut alvorligt syge eller kommer alvorligt til skade og må blive hjemme. Afbestiller de af en anden grund, dækker vi dit barns rejse, hvis de andres rejse bliver dækket af en afbestillingsforsikring, og det betyder, at barnet må rejse alene – ellers ikke.

 

Hvornår er jeg dækket?

Afbestillingsforsikring dækker, fra du køber en rejse, til du tager afsted.

Hvis du er ved at købe eller lige har købt afbestillingsforsikring, skal du være opmærksom på, at der skal være mindst 14 dage imellem, at din afbestillingsforsikring træder i kraft og til din afrejse, for at du er dækket. Du må ikke kende til årsagen til, at du må afbestille, på det tidspunkt, du enten køber rejsen eller afbestillingsforsikringen, eller den træder i kraft.

 

Få en forhåndsvurdering

Vil du vide på forhånd, om vi vil dække dine udgifter, hvis du må afbestille din rejse, kan du ringe til Rejseskade på 44 74 70 23.

 

Hvis du ønsker at afbestille nu …

Kontakt os hurtigst muligt, hvis du har en afbestillingsforsikring og er nødt til at afbestille en rejse. Ring til Rejseskade på 44 74 70 23 eller anmeld online. Vi skal bruge følgende:

  • Originalt rejsebevis og dokumentation for rejsens andre udgifter
  • Bekræftelse på, at du har afbestilt rejsen – med angivelse af det beløb, du vil have refunderet

Nogle gange har vi brug for mere – fx en attest fra din læge, der bekræfter, at du er syg eller kommet til skade og derfor ikke kan rejse. Det giver vi dig i så fald besked om.

Fandt du ikke svaret?

Du er altid velkommen til at kontakte os.