Fandt du ikke svaret?
Du er altid velkommen til at kontakte os.
Du kan se tidligere præmieopgørelser i din betalingsoversigt fra Betalingsservice eller i din post – det kan også være, at din revisor eller andre opbevarer dem for dig.
Kan du alligevel ikke finde præmieopgørelserne, kan du selvfølgelig altid kontakte os – så sender vi dig en ny, som du kan gemme.
Mener du, der er en fejl i din opkrævning? Så læs her, om ikke der er en god forklaring:
Du kan vælge at betale din forsikring hver måned i stedet for én gang om året, hvis den er tilmeldt Betalingsservice. Det koster 6 % i årligt opkrævningsgebyr, som bliver fordelt ud over året, samt 7 kr. for hver betaling. Gebyret dækker de udgifter, vi har i forbindelse med din betaling, bl.a. afregning med Nets.
Kontakt os, hvis du ønsker at tilmelde dig månedlig betaling.
Betalingen bliver ændret fra den dato, hvor du plejer at betale for forsikringen. Betaler du fx forsikringen 1. april hvert år, kan vi ændre til månedlig betaling fra denne dato.
Hvis du har betalt for meget, sørger vi automatisk for, at pengene bliver tilbageført til din NemKonto.
Har du betalt for lidt, sørger vi for at opkræve det i forbindelse med den næste betaling. Er beløbet over 40 kr., sender vi dig dog en separat opkrævning.
Plejer du at betale via Betalingsservice, opkræver vi den manglende betaling der.
Du kan få rabat på dine erhvervsforsikringer, hvis du køber dem for en 3- eller 5-årig periode. Kontakt os for at høre nærmere.
Du kan tilmelde dine forsikringer til Betalingsservice i Mit Topdanmark. Her kan du også se, hvis en forsikring ikke er tilmeldt i dag.
Første gang, du skal betale for en ny forsikring, sender vi dig en opkrævning, medmindre forsikringen blev tilmeldt Betalingsservice ved oprettelsen.
Forsikringer, der kun skal betales én gang – fx ejerskifte- eller enkeltrejseforsikringer – kan ikke tilmeldes Betalingsservice. Dem får du en separat opkrævning på.
Disse opkrævninger får du i e-Boks, hvis du er tilmeldt vores post der. Er du ikke det, får du dem pr. brev.
Vi sender dig kun opkrævninger på forsikringer, der er tilmeldt Betalingsservice, hvis de ikke er betalt til tiden. Sådanne påmindelser kommer pr. brev med posten.
Opkrævningsgebyret ved Betalingsservice er 9 kr. pr. betaling. Gebyret dækker udgifterne i forbindelse med betalingen, primært afregning med Nets.
Betaler du ikke via Betalingsservice, er opkrævningsgebyret 38 kr., uanset om du får opkrævningerne pr. brev eller i e-Boks. Sådan er det, fordi administrationsomkostningerne er så meget større, når betalingerne skal opkræves separat pr. gang.
Tjek din betaling i Mit Topdanmark
Alternativet er, at vi lige som mange andre virksomheder regner de samlede administrationsudgifter for alle kunder ind i priserne. Så ville forsikringerne blive lige meget dyrere for alle – også dem med Betalingsservice. Det mener vi, er urimeligt.
I Mit Topdanmark kan du under ”Betaling” se, hvis en forsikring ikke er tilmeldt Betalingsservice – og straks tilmelde den, hvis du vil. Fx ejerskifte- og enkeltrejseforsikringer kan du ikke tilmelde, fordi du betaler dem på én gang ved oprettelsen. Er du tilmeldt vores post i e-Boks, er det der, du får opkrævningen – ellers pr. brev.
For at kunne modtage vores opkrævninger i e-Boks skal du først tilmelde os. Det gør du under ’Tilmeldinger’ i e-Boks.
Har du arkiveringsregler for post fra os, vil vores opkrævninger ikke være synlige i din indbakke. Du kan se og ændre arkiveringsregler under ’Indstillinger’ i e-Boks.
På Borger.dk og Virk.dk kan du som udgangspunkt kun se post fra det offentlige. Begge steder kan du under ’Indstillinger’ bede om også at se post fra private virksomheder som os.
Vi sender i dag næsten al vores post via e-Boks. Enkelte opkrævninger kan du stadig opleve at få som fysisk post, men vi arbejder på at sende endnu mere via e-Boks.
En ny police får du som regel – hvis du er tilmeldt post fra Topdanmark i e-Boks – meget kort tid efter at du har købt eller ændret en forsikring.
Nye forsikringer/dækninger vil straks være synlige i Mit Topdanmark hvis du har bedt om, at det skal træde i kraft med det samme.
Slettede forsikringer/dækninger kan du se i Mit Topdanmark, lige indtil de udløber. Hvis du har opsagt med kort frist, kan du dog ikke længere se detaljer om forsikringen/dækningen.
Hvis du har opsagt en forsikring/dækning, og den stadig står i Mit Topdanmark, er det sandsynligvis, fordi den ikke er udløbet endnu. Sælgeransvarsforsikringer og ejerskifteforsikringer løber fx typisk i 10 år.
Har du lige opsagt din forsikring/dækning, kan der godt gå et par dage, før det fremgår i Mit Topdanmark.
Hvis forsikringen eller ændringen først skal træde i kraft senere, får du regningen cirka tre uger inden, den træder i kraft. Så snart den er betalt, kan du se den i Mit Topdanmark.
Nej, der er ikke fortrydelsesret på erhvervsforsikringer.
Fordi alle priser i samfundet udvikler sig – og dermed også erstatningerne – er det standard i Danmark, at forsikringspriser bliver indeksreguleret.
Vi indeksregulerer i takt med Danmarks Statistiks lønindeks for den private sektor. I 2021 indeksregulerer vi vores priser med 2,5 %.
Vi indeksregulerer prisen på dine forsikringer hvert år 1. januar. Du kan først se den indeksregulerede pris i Mit Topdanmark, samme dag som du skal betale for forsikringen. Har du månedlig, halvårlig eller kvartårlig betaling, kan du se din 2021 -pris den dag, du første gang betaler i løbet af et kalenderår.
Vi sender dig dog en opkrævning ca. tre uger før. I den kan du kan se prisen for det kommende år.
I Mit Topdanmark kan du altid få overblik over dine forsikringer. Du kan bl.a.:
Du er altid velkommen til at kontakte os.