Spørgsmål og svar om regning og betaling

Top-5 spørgsmål og svar

Du kan se tidligere præmieopgørelser i din betalingsoversigt fra Betalingsservice eller i din post – det kan også være, at din revisor eller andre opbevarer dem for dig.

Kan du alligevel ikke finde præmieopgørelserne, kan du selvfølgelig altid kontakte os – så sender vi dig en ny, som du kan gemme.

Kontakt os

Erhverv
Landbrug

 

Mener du, der er en fejl i din opkrævning? Så læs her, om ikke der er en god forklaring:

  • Husket gebyrer og afgifter? Ud over prisen på forsikringen tager vi et opkrævningsgebyr på 7 kr. pr. betaling via Betalingsservice og 30 kr. hvis du betaler på andre måder. På ejendoms- og løsøreforsikringer betaler du desuden en årlig stormflodsafgift på 60 kr.
  • Ændret forsikring/dækning? Tjek, om du har ændret forsikring eller dækning, siden du betalte sidste gang.
  • Ændret adresse, køretøj, antal kilometer, arbejde eller forsikrede personer? Vi opdaterer din pris i forhold til, hvad du har forsikret. Er risikoen ændret, ændrer prisen sig også.
  • Skæv opkrævningsperiode? Har du ændret forsikring/dækning midt i en betalingsperiode? Så er beløbet på din opkrævning skævt i forhold til den normale pris pr. betaling, som står fx i Mit Topdanmark.
  • Indeksreguleret pris? Hvert år indeksregulerer vi priserne på vores forsikringer. I 2020 indeksregulerer vi med 2,0 %. Du kan først se den indeksregulerede pris i Mit Topdanmark, samme dag som du skal betale for forsikringen. Har du månedlig, halvårlig eller kvartårlig betaling, kan du se din 2020-pris den dag, du første gang betaler i løbet af et kalenderår.

Du kan vælge at betale din forsikring hver måned i stedet for én gang om året, hvis den er tilmeldt Betalingsservice. Det koster 6 % i årligt opkrævningsgebyr, som bliver fordelt ud over året, samt 7 kr. for hver betaling. Gebyret dækker de udgifter, vi har i forbindelse med din betaling, bl.a. afregning med Nets.  

Kontakt os, hvis du ønsker at tilmelde dig månedlig betaling. 

Hvor hurtigt kan jeg skifte til månedlig betaling? 

Betalingen bliver ændret fra den dato, hvor du plejer at betale for forsikringen. Betaler du fx forsikringen 1. april hvert år, kan vi ændre til månedlig betaling fra denne dato. 

Hvis du har betalt for meget, sørger vi automatisk for, at pengene bliver tilbageført til din NemKonto. 

Har du betalt for lidt, sørger vi for at opkræve det i forbindelse med den næste betaling. Er beløbet over 40 kr., sender vi dig dog en separat regning.

Plejer du at betale via Betalingsservice, opkræver vi den manglende betaling der.

Du kan få rabat på dine erhvervsforsikringer, hvis du køber dem for en 3- eller 5-årig periode. Kontakt os for at høre nærmere.

Kontakt os

Betalingsservice og e-Boks

Du kan tilmelde dine forsikringer til Betalingsservice i Mit Topdanmark. Her kan du også se, hvis en forsikring ikke er tilmeldt i dag.

Tilmeld dine forsikringer til Betalingsservice

Første gang, du skal betale for en ny forsikring, sender vi dig en regning, medmindre forsikringen blev tilmeldt Betalingsservice ved oprettelsen. 

Forsikringer, der kun skal betales én gang – fx ejerskifte- eller enkeltrejseforsikringer – kan ikke tilmeldes Betalingsservice. Dem får du en separat regning på.

Disse regninger får du i e-Boks, hvis du er tilmeldt vores post der. Er du ikke det, får du dem pr. brev.

Vi sender dig kun regninger på forsikringer, der er tilmeldt Betalingsservice, hvis de ikke er betalt til tiden. Sådanne påmindelser kommer pr. brev med posten.

Er der opkrævningsgebyr?

Opkrævningsgebyret ved Betalingsservice er 7 kr. pr. betaling. Gebyret dækker udgifterne i forbindelse med betalingen, primært afregning med Nets.  

Betaler du ikke via Betalingsservice, er opkrævningsgebyret 30 kr., uanset om du får regningerne pr. brev eller i e-Boks. Sådan er det, fordi administrationsomkostningerne er så meget større, når betalingerne skal opkræves separat pr. gang.  

Tjek din betaling i Mit Topdanmark

Hvorfor er der opkrævningsgebyr? 

Alternativet er, at vi lige som mange andre virksomheder regner de samlede administrationsudgifter for alle kunder ind i priserne. Så ville forsikringerne blive lige meget dyrere for alle – også dem med Betalingsservice. Det mener vi, er urimeligt.

Er alle mine forsikringer tilmeldt Betalingsservice?

I Mit Topdanmark kan du under ”Betaling” se, hvis en forsikring ikke er tilmeldt Betalingsservice – og straks tilmelde den, hvis du vil. Fx ejerskifte- og enkeltrejseforsikringer kan du ikke tilmelde, fordi du betaler dem på én gang ved oprettelsen. Er du tilmeldt vores post i e-Boks, er det der, du får regningen – ellers pr. brev.

Har du tilmeldt os i e-Boks?

For at kunne modtage vores regninger i e-Boks skal du først tilmelde os. Det gør du under ’Tilmeldinger’ i e-Boks.

Bruger du automatisk arkivering?

Har du arkiveringsregler for post fra os, vil vores regninger ikke være synlige i din indbakke. Du kan se og ændre arkiveringsregler under ’Indstillinger’ i e-Boks.

Logger du ind via Borger.dk eller Virk.dk?

På Borger.dk og Virk.dk kan du som udgangspunkt kun se post fra det offentlige. Begge steder kan du under ’Indstillinger’ bede om også at se post fra private virksomheder som os.

Vi sender i dag næsten al vores post via e-Boks. Enkelte regninger kan du stadig opleve at få som fysisk post, men vi arbejder på at sende endnu mere via e-Boks.

Pris og dækning

En ny police får du som regel – hvis du er tilmeldt post fra Topdanmark i e-Boks – meget kort tid efter at du har købt eller ændret en forsikring. 

Tilmeld dig e-Boks

Se ændringer i Mit Topdanmark

Nye forsikringer/dækninger vil straks være synlige i Mit Topdanmark hvis du har bedt om, at det skal træde i kraft med det samme.

Slettede forsikringer/dækninger kan du se i Mit Topdanmark, lige indtil de udløber. Hvis du har opsagt med kort frist, kan du dog ikke længere se detaljer om forsikringen/dækningen.  

Hvis du har opsagt en forsikring/dækning, og den stadig står i Mit Topdanmark, er det sandsynligvis, fordi den ikke er udløbet endnu. Sælgeransvarsforsikringer og ejerskifteforsikringer løber fx typisk i 10 år.

Har du lige opsagt din forsikring/dækning, kan der godt gå et par dage, før det fremgår i Mit Topdanmark.

Senere i kraft?

Hvis forsikringen eller ændringen først skal træde i kraft senere, får du regningen cirka tre uger inden, den træder i kraft. Så snart den er betalt, kan du se den i Mit Topdanmark. 

Nej, der er ikke fortrydelsesret på erhvervsforsikringer.

Fordi alle priser i samfundet udvikler sig – og dermed også erstatningerne – er det standard i Danmark, at forsikringspriser bliver indeksreguleret.

Vi indeksregulerer i takt med Danmarks Statistiks lønindeks for den private sektor. I 2020 indeksregulerer vi vores priser med 2,0 %.

Hvornår indeksregulerer I?

Vi indeksregulerer prisen på dine forsikringer hvert år 1. januar. Du kan først se den indeksregulerede pris i Mit Topdanmark, samme dag som du skal betale for forsikringen. Har du månedlig, halvårlig eller kvartårlig betaling, kan du se din 2020 -pris den dag, du første gang betaler i løbet af et kalenderår.

Vi sender dig dog en opkrævning ca. tre uger før. I den kan du kan se prisen for det kommende år.

Sådan beregner du din nye pris

I Mit Topdanmark kan du altid få overblik over dine forsikringer. Du kan bl.a.:

  • Se din dækning, pris og selvrisiko
  • Se, hvornår og hvordan du betaler
  • Anmelde og følge dine skader
  • Følge din pension, se investeringsafkast mv.
  • Give andre fuldmagt til at handle på dine vegne og se dine oplysninger
  • Opdatere dine kontaktoplysninger

Log ind i Mit Topdanmark

Fandt du ikke svaret?

Du er altid velkommen til at kontakte os. 

Læs vores gode råd

Når virksomheden flytter til udlandet

Vi kan stadig forsikre dig, selvom du flytter en del af din virksomhed til udlandet. Her får du et overblik over reglerne, og det du skal huske.                                                                     

Kurser for virksomheden

Få gennemgået virksomheden fra top til tå – og send medarbejderene på kursus i skadeforebyggelse, hvis i har brug for det.                                                                     

Captives

Det kan være en fordel at oprette jeres eget captive, hvis i er en større virksomhed, forening eller en gruppe af virksomheder. Det kan vi hjælpe jer med.