”Har du øjne i nakken?!”

”Har du øjne i nakken?!” Kommentaren kom fra en ny kunde, der netop havde vist mig rundt på virksomheden. Over en kop kaffe gennemgik jeg mine observationer.

En risikoforebyggende gennemgang kræver god forberedelse. Her er internettet og virksomhedens hjemmeside en guldgrube af nyttig information. En hurtig køretur i kvarteret, hvor virksomheden ligger, er også nyttig, og allerede når jeg ankommer til kundens parkeringsplads, kigger jeg grundigt på omgivelser og bygninger udefra.

Virksomheden, jeg besøgte, er en handelsvirksomhed med kontorafsnit og et stort lager med indskudt etage. Der hersker flot og systematisk orden overalt, men sikringsmæssigt var der et par huller. Fx kunne en ubuden gæst bruge den udvendige trappe til terrassen på 1. sal, kravle op på taget til lageret, åbne et ovenlysvindue og uden problemer få adgang til meget tyvetækkelige produkter uden at møde nævneværdig indbrudsmodstand og uden at aktivere nogen tyverialarm.

En gennemgang rundes altid af med en mundtlig gennemgang af mine observationer. Jeg gør meget ud af at komme med praktiske løsningsforslag, så jeg er sikker på, at kunden løsningsmæssigt bliver ledt i den bedste og billigste retning. Efterfølgende får kunden en rapport med en beskrivelse af ”huller” og løsningsforslag.

Og nej. Jeg har bestemt ikke øjne i nakken, men god forberedelse, viden og erfaring gør, at jeg og mine kollegaer får øje på eventuelle huller, når vi bliver vist rundt. De allerfleste kunder er meget positivt indstillede, for de er hverken interesserede i skader eller ubudne gæster. Jeg glæder mig til et godt og konstruktivt samarbejde med kunden.