Efter stormen - når skaden er sket

Gør, hvad du kan, for at skaderne ikke bliver større

Når stormen er ovre, så gå straks huset igennem for skader. Er der skader, skal du så vidt muligt forsøge at begrænse dem.

Begræns skaderne

Når stormen er ovre, så gå straks huset igennem for skader. Er der skader, skal du så vidt muligt forsøge at begrænse dem:

  • Dæk ødelagte ruder med træplader, plastik eller andet, der kan holde vind og vand ude
  • Luk huller i taget, eller dæk dem med en presenning - hvis du kan gøre det uden fare for dig selv eller andre
  • Fjern eller dæk møbler og andre ting fra steder, hvor vandet kan trænge ind i huset

 

Dokumentér, hvad der er sket

Når du har gjort hvad du kunne for at begrænse skaderne, skal du hurtigst muligt anmelde dem til forsikringen.

  • Skriv gerne en liste over ødelagte ting med navn, model, alder, nypris og forventet erstatningsbeløb
  • Smid ikke ødelagte ting ud, før du har talt med dit forsikringsselskab
  • Tag billeder eller video af det, der er ødelagt
  • Anmeld skaden i Mit Topdanmark - husk at uploade billeder af skaderne

Anmeld din skade online

 

Har du akut brug for hjælp? Ring 70 11 33 11

Typiske spørgsmål og svar

Hvis skaden alene er et væltet træ, er den ikke omfattet af forsikringen. Hvis træet har beskadiget bygninger, biler eller andet, skal du anmelde skaden.

Hvis det har regnet meget, kan træerne på din grund lettere vælte i stormvejr, da jordbunden omkring træet kan være blevet blød. Du kan forebygge væltede træer ved at fjerne eventuelle rådne og løstsiddende grene omkring træet.  

Ja, i de fleste tilfælde dækker din husforsikring skader på hegn. Har du fået stormskader, så anmeld online.

Inden stormsæsonen går i gang, er det en god ide at tjekke, at dine hegn står godt fast. 

Anmeld din skade online

  • Gør først, hvad du kan, for at skaden ikke udvikler sig 
  • Log ind i Mit Topdanmark og anmeld skaden 
  • Vi vurderer, om vi skal have en taksator ud og se på skaden – du må ikke igangsætte reparation af skaden, før vi har taget stilling til det
  • I nogle tilfælde vil vi sende en håndværker ud for at undersøge skaden. Du kan frit vælge, om du vil lade denne håndværker udbedre skaden for dig eller hjælpe med at indsende tilbud og senere faktura på udført arbejde for dig. Der kan være situationer, hvor vi ikke dækker udgiften til undersøgelse af skader. 

Under hele forløbet kan du logge ind i Mit Topdanmark og følge status på skaden. Vi orienterer dig, når der sker nyt i sagen, eller hvis der er brug for, at du gør noget. I Mit Topdanmark kan du også se oplysninger om fx selvrisiko, afskrivninger og vilkår.

Følg din skade i Mit Topdanmark

  • Gør først, hvad du kan, for at skaden ikke udvikler sig 
  • Log ind i Mit Topdanmark og anmeld skaden 
  • Vi vurderer, om vi skal have en taksator ud og se på skaden – du må ikke igangsætte reparation af skaden, før vi har taget stilling til det
  • I nogle tilfælde vil vi sende en håndværker ud for at undersøge skaden. Du kan frit vælge, om du vil lade denne håndværker udbedre skaden for dig eller hjælpe med at indsende tilbud og senere faktura på udført arbejde for dig. Der kan være situationer, hvor vi ikke dækker udgiften til undersøgelse af skader. 

Under hele forløbet kan du logge ind i Mit Topdanmark og følge status på skaden. Vi orienterer dig, når der sker nyt i sagen, eller hvis der er brug for, at du gør noget. I Mit Topdanmark kan du også se oplysninger om fx selvrisiko, afskrivninger og vilkår.

Følg din skade i Mit Topdanmark

I Mit Topdanmark kan du løbende se, hvor langt vi er med din skade. Du kan også sende manglende oplysninger til os – fx billeder fra en stormskade, et indbrud, låsebevis til en stjålet cykel, navn og nummer på et vidne. 

Er du i tvivl om noget, sidder vi klar på chatten mandag til torsdag fra 8-18 og fredag fra 8-17.

Se dine skader i Mit Topdanmark