Ved at fortsætte accepterer du cookies (inkl. tredjepart), som vi bruger til statistik og markedsføring - læs mere.
×

Søvn

Kronisk søvnbesvær øger risikoen for udvikling af fx stress, angst, depression, demens og hjerte-kar-sygdomme.

Banale søvnråd er ikke nok til at hjælpe de medarbejdere, der reelt har problemer med at sove. Vi sætter ind med både screening og behandling fra læger og psykologer med søvnspeciale, som kan give den rette hjælp.

Kontakt os og hør mere

Hvorfor er søvn vigtig?

Søvn er en fysiologisk nødvendighed for alle levende væsener. Søvn har afgørende betydning for kroppens genopbygning, og mangel på søvn kan påvirke både immunforsvar og kognitive funktioner som hukommelse og indlæring.

Kronisk søvnbesvær øger risikoen for udvikling af fx stress, angst, depression, demens og hjerte-kar-sygdomme.

Søvnproblemer kan også være forbundet med øget medicinforbrug, øget fravær og nedsat produktivitet på arbejdet, mere sygdom og flere ulykker.

Vi tilbyder både foredrag, søvnscreening og individuel behandling af søvnproblemer, så jeres medarbejdere kan få den hjælp, de har brug for. 

 

Søvnproblemer giver produktionstab

Søvnproblemer kan betyde både kortvarigt og langvarigt sygefravær og produktionstab. 

Hvad søvnbesvær ifølge Statens Institut for Folkesundhed koster årligt i produktionstab og sygedage.

Kilde: Statens Institut for Folkesundhed

 

To kategorier af søvnproblemer

Folk med søvnproblemer falder groft sagt i to kategorier:

  • De, der ikke VIL sove, men som ved at følge almindelige, gode søvnråd kan få en god søvn
  • De, der ikke KAN sove på grund af alvorlige fysiske eller psykiske problemer 

Tre søvnråd vises; kaffe, mobil- og tabletskærme og bøger

De, som ikke VIL sove, men godt kan ...

De, som ikke vil sove, men godt kan  - altså de, der tager mobil eller tablet med i seng, drikker kaffe for sent og tjekker e-mails sent om aftenen – kan meget ofte få bedre søvn ved at prioritere søvnen, og følge almindelige gode søvnråd.

Danskere bruger 5 timer og 23 minutter foran skærme - UD OVER arbejde/skole. Kunstigt lys i skærme har indvirkning på søvnhormonet melatonin. Mange af de ting, man foretager sig på en skærm, sætter hjernen i gang, og derfor får man svært ved at slappe af og falde i søvn.

 

Tre ting der kan forhindre en god nattesøvn; arbejde, stress og babyer der græder

De, som ikke KAN sove, men gerne vil ...

De, som ikke kan sove, men gerne vil – har ofte fysiologiske søvnforstyrrelser, som fx søvnapnø, døgnrytmeforstyrrelse mv., eller de har udviklet mentale søvnforstyrrelser efter fx stress, krise, operation, små børn eller andet. Kroppen har vænnet sig til at være vågen, når man gerne vil sove.

Problemerne kan typisk ikke klares ved egen hjælp, der skal en professionel søvnspecialist til og evt. medicinsk eller anden lægelig behandling. Hvis man har alvorlige søvnproblemer, kan man få hjælp fra sin sundhedsforsikring, også til udredning.

Fakta om søvn

  • Søvn er en fysiologisk nødvendighed for alle levende væsener
  • Søvn har afgørende betydning for kroppens genopbygning, og mangel på søvn kan påvirke både immunforsvar, hukommelse og indlæring
  • Stress kan give dårlig søvn – og dårlig søvn kan give stress
  • Søvn er en fase af legemets døgnrytme, som er baseret på 5 cyklusser a ca. 90 minutter. Hver cyklus indeholder forskellige stadier af søvnen fra let REM-søvn til dyb søvn.
  • Behovet for søvn er meget individuelt. Nogle voksne har brug for 8-9 timers søvn, mens andre kan klare sig med 6-7 timer. Børn har generelt brug for mere søvn end voksne.
  • Mange danskere mangler D-vitamin, hvilket kan føre til kalk-underskud, der kan give forstyrrelser i REM-søvnen
  • Søvnen styres af ydre faktorer og lys - fx fra TV, PC eller smartphone. Når du stimulerer dit øje, bliver din hjerne aktiveret, og produktionen af søvnhormonet melatonin sættes ned.

Få flere gode råd