Trafik

Traktor kører på landevejen

Mudder på landevejen øger risikoen for ulykker

Med varmere vejr og flere lyse timer i døgnet vil de danske landmænd inden længe køre i marken for at sprede gylle og lave andet forårsarbejde. Den trafik trækker spor af mudder på landevejene, og det kan give ulykker.

Så snart vejret og frosten tillader det, sætter landmænd og maskinstationer kursen imod markerne for at sprede gylle. Men selvom vejret bliver bedre, har det været en våd vinter. Og det sætter sit præg på landevejene.

”Der er stadigvæk vådt på markerne efter den regn og sne, vi har fået i løbet af vinteren. Det kan derfor ikke undgås, at der bliver trukket smat med ud på vejene. Det fedtede føre kan overraske bilisterne,” siger Svend-Anker Worm, der er agronom i Topdanmark.

Derfor opfordrer han til, at landmændene rydder op, når arbejdsdagen er omme. Selvom det ser tørt og ufarligt ud, kan en regnbyge på et øjeblik forvandle asfalten til en våd glidebane.

”Vi ser hvert år, at bilister kører galt som følge af de glatte veje. Og selvom landmændene er dækket gennem deres ansvarsforsikring, er det et tungt ansvar at bære, hvis ulykken også betyder, at nogen er kommet til skade,” siger han.

Husk kosten

Selvom Danmark er et landbrugsland, forventer bilisterne ikke, at der er jord på vejene. Derfor er det en god idé at landmanden sætter advarselsskilte op ved de glatte strækninger. Og så bør man i øvrigt anskaffe sig en kost til traktoren og sørge for at rydde op, når dagens arbejde er overstået.

”I de lyse timer behøver landmanden ikke rense vejene. Men om aftenen, hvor bilisterne kan have svært ved at se, om vejen er ren eller ej, er det vigtigt, at vejen ikke er dækket af pløre og ælte, som bilen kan risikere at skride ud i,” siger Svend-Anker Worm, der også opfordrer bilisterne til at sætte farten ned og være ekstra påpasselig på vejstrækninger, der kan være fedtede og glatte, især efter en regnbyge.

Hvem rydder op?

Mange landmænd har aftaler med maskinstationer, og her er det vigtigt at beslutte, hvem der rengør vejen, når arbejdet er afsluttet.  

”Hvis aftalerne ikke er på plads, risikerer landmanden at stå med hele erstatningsansvaret alene, hvis der sker en ulykke som følge af glat føre,” siger Svend-Anker Worm.