Sådan undgår du julestress

Danskerne bliver stressede af at jagte den perfekte ferie, og juleferien er ingen undtagelse. Med en god forberedelse kan julemåneden blive en sand fornøjelse, lyder det fra Topdanmark Livsforsikring.

I begyndelsen af december og i ugerne lige efter nytår er der ekstra travlhed hos Topdanmark Livsforsikring. Så er det højsæson for henvendelser fra kunder, der mærker symptomer på stress.

”Vi ser det år efter år. De fleste af os har så store ambitioner om at nå en hel masse i december og i juledagene, at vi næsten mister overblikket. For mange bliver det så slemt, at de får alvorlige stresssymptomer og får brug for hjælp,” siger Pia Bay, der er sundhedschef hos Topdanmark Livsforsikring.

Tendensen er den samme før og efter juleferien, siger Pia Bay.

”Det skyldes bl.a., at der er så mange arrangementer, vi gerne vil planlægge og deltage i lige før ferien, ud over de opgaver på jobbet, som også lige skal klares. Det bliver for meget for nogle, mens andre godt kan håndtere det, fordi ferien jo venter forude som en gulerod,” siger Pia Bay.

Bruger man ikke ferien til at holde ferie, er der også en risiko for, at læsset vælter, når det bliver hverdag igen.

”Problemerne opstår, fordi vi ikke bruger ferien på at lade op, men fortsætter i et afsindigt højt tempo, hvor børnene ikke må kede sig, alle familiemedlemmer skal have et besøg, og så skal der også lige tjekkes mails. Så når ferien er slut, og hverdagen begynder igen, har man ikke fået ladet ordentligt op. Og så ramler det, fordi der er den præcis samme mangel på overskud som før ferien,” siger Pia Bay.

Tag de nødvendige fravalg

Vil man undgå at blive overbelastet i december, er det ifølge Pia Bay en rigtig god idé på forhånd at beslutte sig for, hvilke arrangementer man vil deltage i i løbet af december.

”Et godt overblik forebygger ondt i maven. Fokusér både på familien og på jobbet og prioritér. Der er jo både julefrokoster, julestue for børnene, gaveindkøb, en tur i Tivoli, juleafslutninger, Luciaoptog og så videre. Få det på plads tidligt, og vær meget bevidst og ærlig omkring, hvad du kan klare, inden din ferie begynder. Og så hold fri, når du har fri. Planlæg mindst én dag i juleferien, hvor I ikke skal noget som helst. Det er OK, at børn og voksne keder sig engang imellem,” siger Pia Bay.

Undgå stress i december

  • Få styr på arrangementerne i god tid
  • Afstem forventninger med familien
  • Vær ikke bange for at sige nej
  • Hold fri, når du har fri
  • Hav en feriedag uden planer
  • Planlæg de første arbejdsdage efter ferien
  • Sørg for at få din søvn

Kend nogle typiske symptomer på stress

Oplever du fx disse symptomer hos dig selv eller andre, kan det være en rigtig god idé at bede om hjælp:

  • Ændret søvnmønster
  • Ændret temperament
  • Ondt i maven