Coronavirus og din rejseforsikring

(Opdateres løbende)

Det ser desværre ikke ud til, at corona-situationen løser sig foreløbigt, og Udenrigsministeriets rejsevejledninger ændrer sig fortsat fra uge til uge. Har du planlagt en rejse, er det derfor vigtigt, at du holder dig godt informeret om vejledningerne for din rejsedestination – det har nemlig betydning for, hvordan du er dækket af din rejseforsikring. 

Overvejer du at bestille en ny rejse, skal du være opmærksom på, at rejsevejledningen på købstidspunktet også har betydning for din dækning.
 

Sådan dækker vi – kort fortalt

Gule områder
Skal du rejse til et land eller område, der er gult – dvs. at rejser dertil ikke er frarådet:

  • Rejseforsikringen dækker som normalt
  • Du kan ikke bruge afbestillingsforsikringen, hvis årsagen til afbestilling er relateret til corona-situationen uden for Danmark

Vær opmærksom på, at gule områder, hvor der er karantæneregler, gælder som orange områder.


Orange områder
Vi anbefaler, at du altid følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger. 
Vælger du at trodse anbefalingerne og rejser til et orange land eller område alligevel – dvs. at alle ikke-nødvendige rejser dertil frarådes:

  • Rejseforsikringen dækker ekstraordinært, hvis landet er orange på grund af coronavirus (dog ikke udgifter relateret til coronavirus)
  • Rejseforsikringen dækker ikke, hvis landet er orange (eller rødt) af andre årsager – fx krig eller naturkatastrofer
  • Du kan bruge afbestillingsforsikringen, hvis din rejsedestination var gul uden karantæneregler (eller grøn) på det tidspunkt, du købte rejsen


Rejseforsikringen dækker derimod ikke:

  • hvis du bliver syg med coronavirus og har brug for behandling
  • hvis du skal evakueres eller tager hjem før tid på grund af en ny bølge af coronasmitte
  • ødelagte feriedøgn, som skyldes coronavirus 
  • ekstraudgifter, som direkte eller indirekte skyldes, at din rejse bliver ufrivilligt forlænget - fx fordi dit fly er aflyst, grænserne lukkes eller du kommer i karantæne. Bliver din rejse ufrivilligt forlænget, vil du dog fortsat være dækket, hvis du bliver syg eller kommer til skade, indtil du igen kan rejse hjem til Danmark.
  • ekstraudgifter, som skyldes, at din rejse bliver afbrudt eller på anden måde ændret som følge af restriktioner på rejsedestinationen – fx genhusning eller forlængelse af hotelophold ved karantæne
  • ekstraudgifter, som ikke vil være der under normale forhold


Hold øje med rejsevejledningerne – de kan ændre sig

Vær opmærksom på, at rejsevejledningerne løbende kan ændre sig i takt med myndighedernes vurdering af corona-situationen. Nye områder kan derfor blive gule, mens andre igen bliver orange. 

Gældende rejsevejledninger bliver opdateret jævnligt. Følg med på um.dk. Her kan du også abonnere på opdateringer for din rejsedestination.

 

Køber du en ny rejse, kan du bruge afbestillingsforsikringen på normale vilkår, hvis rejsen går til et land eller område, der er gult uden karantæneregler på købstidspunktet.

Køber du en ny rejse til et land eller område, der er orange eller gult med karantæneregler på købstidspunktet, kan du ikke bruge din afbestillingsforsikring uanset årsagen til, at du ønsker at afbestille rejsen.

Har du købt din afbestillingsforsikring efter den 13. marts 2020, skal du være opmærksom på forbehold på din police.

Hvis du har betalt depositum, fx for en feriebolig, hotel eller campingplads, og er i tvivl, om du skal betale restbeløbet, anbefaler vi, at du kontakter os. 

Vent gerne, til der er tre dage til betalingsfristen. Så kan vi bedre hjælpe med at vurdere, hvad der er bedst i din situation – om du skal betale resten af rejsen eller kan få dit depositum refunderet.

Bemærk: Dette gælder ikke, hvis du skal betale restbeløbet af en pakkerejse. Kontakt i stedet rejsearrangøren, du har købt pakkerejsen hos.
 

Hvis du ønsker at afbestille en rejse, er der forskel på, om du selv har booket og planlagt rejsen, eller om du har købt en pakkerejse. 


Har du selv planlagt rejsen?

Hvis du selv har booket din rejse, fx flybilletter og ferielejlighed, campingplads eller hotelophold, dækker afbestillingsforsikringen, hvis det land eller område, du skal rejse til, er orange eller gult med karantæneregler, når afrejsedatoen nærmer sig. Husk, at rejsen skal være købt, mens rejsedestinationen ikke var orange eller gult med karantæneregler.

Afbestillingsforsikringen dækker derimod ikke, hvis du skal rejse til et land eller område, der er gult, men ønsker at afbestille, fordi:

  • du ikke længere har lyst til at rejse dertil
  • du nu har bestilt en ny ferie – fx sommerhus i Danmark – i den tro, at din udlandsrejse ville være frarådet 
  • formålet med din rejse – fx fodboldkamp, koncert, fødselsdag eller krydstogt – er blevet aflyst   
  • dit fly fortsat er aflyst, og du skal finde en anden transport til rejsedestinationen
     

Kontakt først flyselskabet og hotel/udlejer

Du skal først kontakte dit flyselskab og hotel eller ferieboligudlejer for at aftale muligheden for at ombooke eller få pengene tilbage. Er det ikke muligt, skal du bede om skriftlig dokumentation for afslaget.

Hvis flyet er aflyst, har du som forbruger ret til at få pengene tilbage fra flyselskabet eller den billetportal, du har købt igennem, da de ikke leverer den vare, du har betalt for. Vær opmærksom på, at du ifølge gældende EU-lovgivning ikke er forpligtet til at tage imod et gavekort eller voucher til senere brug. 


Vent med at anmelde til tre dage før afrejse

Vi kan tidligst tage stilling til, om afbestilling af rejsen er dækket, når der er tre dage til afrejse. Det skyldes, at Udenrigsministeriets rejsevejledning hurtigt kan ændre sig igen.

Følg med i rejsevejledningerne på um.dk. 


Anmeld afbestilling online

Det er en stor hjælp, hvis du anmelder din afbestilling på topdanmark.dk/anmeld.


Har du købt en pakkerejse?

Hvis din pakkerejse er aflyst, er det dit rejsebureau eller det selskab, som du har købt pakkerejsen hos, der skal dække afbestillingen. I henhold til Lov om pakkerejser § 15, stk. 2. har du ret til at få samtlige beløb refunderet hos din rejsearrangør. 

Kontakt derfor det rejsebureau eller selskab, som du har købt pakkerejsen hos, for at få erstattet din rejse. 

Vær opmærksom på, at du ifølge gældende EU-lovgivning ikke er forpligtet til at tage imod et gavekort eller voucher til senere brug. 


Vil du afbestille en ferie i Danmark? 

Har du lejet et sommerhus eller bestilt anden ferie i Danmark, dækker afbestillingsforsikringen som normalt – fx hvis du bliver akut syg eller kommer til skade. Opholdet skal være på mindst tre overnatninger.


Bliver din rejsedestination orange, mens du er afsted?

Hvis du rejser til et land eller område, der er gult på afrejsetidspunktet, men rejsevejledningen bliver ændret til orange, mens du er afsted, kan du blive på rejsedestinationen indtil planlagt hjemrejse. Vi hjælper dig, hvis du skulle blive syg eller komme til skade på normale vilkår.  


Er du i udlandet og har brug for hjælp?

Har du brug for akut hjælp i udlandet, skal du som altid kontakte Rejsehjælp på 44 74 50 00

Har du spørgsmål eller ændringer til din hjemrejse, skal du kontakte dit rejseselskab eller flyselskab.
 

Hvis du rejser til et land eller område, der er gult på afrejsetidspunktet, men rejsevejledningen bliver ændret til orange, mens du er afsted, kan du blive på rejsedestinationen indtil planlagt hjemrejse. Vi hjælper dig på normale vilkår, hvis du skulle blive syg eller komme til skade.

Hold dig opdateret 

Følg altid myndighedernes anvisninger. Vi anbefaler, at du holder dig orienteret på følgende hjemmesider:


Udenrigsministeriets rejsevejledninger
Sundhedsstyrelsen
Statens serum institut
WHO