Siden er opdateret 13. juli 2021. Reglerne gælder indtil 1. juli 2022.

Udenrigsministeriet opdaterer løbende deres rejsevejledninger. Har du planer om at skulle ud at rejse, er det derfor vigtigt, at du holder dig opdateret på um.dk.

 

Se de mest populære spørgsmål

Rejseforsikring

Vi dækker som normalt, hvis du kommer til skade eller bliver syg – også hvis det skyldes coronavirus.

Vi anbefaler generelt, at du følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger. Vælger du at rejse til et område, som Udenrigsministeriet fraråder at rejse til pga. coronavirus, dækker vi som normalt, hvis du kommer til skade eller bliver syg – også hvis du får coronavirus. Vær opmærksom på, at vores muligheder for at hjælpe dig i visse områder kan være stærkt begrænsede og underlagt stramme lokale regler på rejsemålet.

Vi dækker ikke, hvis området er orange eller rødt af andre årsager – fx krig eller naturkatastrofer.

Hvis området bliver orange eller rødt pga. coronavirus, mens du er afsted, kan du blive der, indtil du havde planlagt at skulle tage hjem. Vi skal nok dække dig som normalt, hvis du bliver syg.

Vi anbefaler, at du altid følger anbefalingerne fra myndighederne. Vi dækker dog som normalt, hvis du kommer til skade eller bliver syg, uanset om du er færdigvaccineret eller ej.

Hvis du bliver testet positiv for coronavirus, dækker vi på samme måde som ved enhver anden sygdom – udgifter til lægebehandling, feriekompensation osv.

Vi dækker ikke, hvis du var syg, allerede før du tog afsted.

Hvis du har været i nærkontakt med en, der er smittet med coronavirus, og derfor skal testes, dækker forsikringen kun udgiften, hvis testen efterfølgende viser, at du har coronavirus.

Bliver du ramt af karantæne pga. coronavirus, mens du er i udlandet, dækker rejseforsikringen rimelige og nødvendige ekstraudgifter – det vil sige udgifter til kost og logi og evt. en ny hjemrejse.

Afbestillingsforsikring

Vi dækker i den aktuelle situation, hvis du kan dokumentere, at du har været i førsteleds nærkontakt med en coronasmittet, og du er blevet opfordret af myndighederne til at gå i isolation og ikke kan nå at blive testet efter myndighedernes anvisning inden din afrejse.

Afbestillingsforsikringen dækker som normalt, hvis området var grønt eller gult uden rejserestriktioner (fx vaccinationskrav, karantæne eller lign.), da du købte din rejse. Det samme gælder, hvis området var orange eller rødt, da du købte din rejse, og det på afbestillingstidspunktet er skiftet til grønt eller gult.

Afbestillingsforsikringen dækker derimod ikke, hvis:

  • Du ikke længere har lyst til at rejse dertil
  • Du nu har bestilt en ny ferie i den tro, at din udlandsrejse vil blive frarådet
  • Formålet med din rejse er blevet aflyst (fx en fodboldkamp, koncert, fødselsdag eller krydstogt)
  • Dit fly fortsat er aflyst, og du skal finde en anden transport til rejsedestinationen

Afbestillingsforsikringen dækker ikke, hvis området var rødt eller orange, da du købte rejsen. Den dækker dog, hvis området først bliver orange eller rødt, efter du har købt rejsen. Vær opmærksom på, at der er forskel på, om du selv har booket og planlagt rejsen, eller om du har købt en pakkerejse.
 

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg selv har booket og planlagt rejsen?

Vi kan tidligst tage stilling til, om afbestilling af rejsen er dækket, når der er tre dage til din afrejse. Det skyldes, at Udenrigsministeriets rejsevejledning hurtigt kan ændre sig igen. Følg med i rejsevejledningerne på um.dk
 

Er jeg dækket, hvis mit fly bliver aflyst?  

Afvent, om flyet aflyses – du skal ikke selv aflyse flyvningen. Hvis flyet er aflyst, har du som forbruger ret til at få pengene tilbage fra flyselskabet eller den billetportal, du har købt igennem, da de ikke leverer den vare, du har betalt for.

Vær opmærksom på, at du ifølge EU-lovgivningen ikke er forpligtet til at tage imod et gavekort eller en voucher i stedet for penge.
 

Dækker afbestillingsforsikringen min feriebolig?

Du skal først kontakte ferieboligudlejeren for at aftale muligheden for at ombooke eller få pengene tilbage. Er det ikke muligt, skal du bede om skriftlig dokumentation for afslaget.

Ja, afbestillingsforsikringen dækker som normalt, så længe området var grønt eller gult uden indrejserestriktioner (fx vaccinationskrav, karantæne eller lign.), da du købte rejsen.

Hvis din pakkerejse bliver aflyst, er det dit rejsebureau eller det selskab, som du har købt pakkerejsen hos, der skal dække afbestillingen. Ifølge lov om pakkerejser § 15, stk. 2 har du ret til at få samtlige beløb refunderet hos din rejsearrangør. Kontakt derfor det rejsebureau eller selskab, som du har købt pakkerejsen hos, for at få erstattet din rejse. 

Vær opmærksom på, at du ifølge EU-lovgivningen ikke er forpligtet til at tage imod et gavekort eller en voucher i stedet for penge.

Hvis du får coronavirus og vil afbestille et lejet sommerhus eller en anden bestilt ferie i Danmark, dækker din afbestillingsforsikring som normalt. Opholdet skal være på mindst tre overnatninger.

Hvis du er færdigvaccineret eller tidligere smittet, og du køber en rejse til et grønt, gult eller orange område, er du og dine medrejsende børn under 18 år dækket på normale vilkår. For rejser til orange områder skal du have et gyldigt coronapas på afrejsedagen. Coronapasset skal vise, at du er færdigvaccineret eller tidligere smittet. 

Ja, det dækker vi som en normal sygdom.

Det er dit eget ansvar, at du er vaccineret, hvis det er et krav i det område, du skal rejse til. Vi dækker derfor ikke, medmindre der først indføres et vaccinationskrav, efter du har købt din rejse.