Spørgsmål og svar om medarbejdere

Sundhedsforsikring

Du er velkommen til at kontakte os, hvis vi skal give dig et tilbud:

Få et tilbud på sundhedsforsikring

 

Hvis en medarbejder får brug for hjælp fra sundhedsforsikringen, er det let og hurtigt at anmelde online:

Få behandling: Anmeld her

Få vores kontaktoplysninger på SMS

Hvis en medarbejder har brug for kontaktoplysninger til sundhedsforsikringen, er det muligt at sende en SMS til 1204 med teksten top sundhed – så får medarbejderen kontaktoplysningerne med det samme.

Det er også muligt at downloade print selv-kortet:

Ja, vi dækker din behandling i op til tre måneder efter, at din sygdom eller lidelse bliver konstateret. Behandlingen skal blot være lægehenvist og dækket af forsikringen.

Har du fortsat behov for behandling, når de tre måneder er gået, hjælper vi dig gerne videre med rådgivning om dine rettigheder og muligheder i det offentlige sygehusvæsen.

Typiske kroniske sygdomme og lidelser

Her kan du se en liste over de typiske kroniske sygdomme og lidelser. Det er kun eksempler – listen er ikke udtømmende:

  • Bevægeapparatet: slidgigt, leddegigt, knogleskørhed, piskesmæld
  • Hjerte-/karsygdomme: forhøjet blodtryk, åreforkalkning
  • Hudsygdomme: psoriasis, rosecea
  • Hormonelle sygdomme: stofskiftesygdomme, diabetes 1 og 2, forhøjet kolesterol
  • Lungesygdomme og allergi: cystisk fibrose, kronisk bronkitis, astma, allergi
  • Neurologiske og psykiske lidelser: ALS, Alzheimers, epilepsi, demens, ADHD, OCD
  • Mave-/tarmsystemet: kronisk tarmbetændelse, kronisk leverbetændelse

Har du brug for hjælp fra din sundhedsforsikring til behandling, er det nemt. Sådan ser et typisk sagsforløb ud:

Du oplever fx smerter og har været ved egen læge. Det kan være smerter i bevægeapparatet, fx ondt i knæet eller ryggen, en musearm eller psykiske problemer som stress, depression osv.

 

 

 

Du kontakter det offentlige og får at vide, at der er lang ventetid – eller måske slet ingen mulighed for hjælp eller kun behandling mod egenbetaling. 

 

 

 

 

Du anmelder dit behandlingsbehov til os online.

 

 

 

 

Vi godkender din undersøgelse eller behandling og hjælper eventuelt med at finde en egnet behandler.

Hurtigt efter, at du ringede til os, er behandlingen startet, og du er forhåbentlig snart så god som ny. 

Vi skal som udgangspunkt bruge en lægehenvisning, før din behandling starter. I nogle tilfælde kan vi tilbyde dig en videokonsultation med en læge, så du ikke behøver skulle forbi din egen læge.

Drejer det sig om kiropraktik, akupunktur eller zoneterapi, behøver vi dog ikke en henvisning – der kan vi ofte godkende dit behandlingsbehov med det samme over telefonen. Det samme gælder behandling hos øjenlæge og øre-næse-hals-læge.

Du behøver hverken godkendelse eller henvisning for at kunne få hjælp fra Stressfri-linjen.

Sygedriftsforsikringen

Hvis virksomhedens ejer eller en forsikret nøglemedarbejder ikke kan arbejde pga. ulykke eller sygdom, dækker sygedriftstabsforsikringen de økonomiske konsekvenser – fx driftstab.

Sygedriftstabsforsikringen dækker sygdomstilfælde, der opstår 6 måneder efter forsikringens oprettelse, og dækker fra 3 uger efter en sygemelding. 

Sygedriftstabsforsikringens dækningsperiode er 49 uger. Dækningsperioden ophører hvis:

  • Den forsikrede bliver raskmeldt
  • Den samlede dækningsperiode på 49 uger udløber
  • Den forsikrede ikke længere er ansat i virksomheden
  • Den forsikrede fylder 69 år eller dør
  • Virksomheden ophører med at eksistere

Nej, det er kun de medarbejdere, som er tilmeldt. Kontakt os derfor, hvis I har fået nye medarbejdere.

Kontakt os

Uanset om du eller en nøglemedarbejder bliver helt eller delvist sygemeldt, dækker sygedriftstabsforsikringen fravær pga. en dokumenteret ulykke eller sygdom.

Nej. Du skal logge på NemRefusion og foretage en digital indberetning af sygefraværet. Herefter skal medarbejderen anmode om sygedagpenge fra kommunen. 

Log på NemRefusion

Arbejdsskader

Medarbejdere, der skal forsikres

Som arbejdsgiver har du pligt til at forsikre alle dine medarbejdere – uanset om de er lønnede eller ulønnede, hvor mange timer de arbejder, og om de er fastansat eller kun arbejder hos dig midlertidigt.

Medarbejdere, som er i familie med arbejdsgiverne, skal også være omfattet af forsikringen, hvis deres arbejde er på lige fod med virksomhedens andre medarbejdere.

Medarbejdere, der ikke skal forsikres

Selvstændige erhvervsdrivende har ikke pligt til at oprette en arbejdsskadeforsikring til sig selv eller en medhjælpende ægtefælle. Er du selvstændig, kan du i stedet købe en frivillig arbejdsskadeforsikring, som kan dække jer begge. Kontakt os, hvis du vil høre mere om dine muligheder.

Læs mere hos Arbejdsmarkedets Erhvervssikring

 

Hvordan dine medarbejdere er sikret, afhænger af hvilke dækninger, du har – arbejdsskadeforsikringen er dog lovpligtig, når du har medarbejdere. Har du den allerede, kan du se, hvordan dine medarbejdere er dækket i Mit Topdanmark.

Lovpligtig arbejdsskadeforsikring: Hvis uheldet sker i arbejdstiden

Dækker dine medarbejdere, hvis de kommer til skade under arbejde og får varige mén.

Heltidsulykkesforsikring: Hvis uheldet sker uden for arbejdstiden

Dækker dine medarbejdere udover, hvad den lovpligtige arbejdsskadeforsikring dækker – og ikke kun i arbejdstiden, men døgnet rundt.

Sundhedsforsikring: Hvis medarbejdere har brug for hurtig behandling

Garanterer medarbejdere hurtig behandling uden om det offentlige og dækker undersøgelse, behandling, operation, medicin mv.

Få mere at vide

Læs mere om forsikring af medarbejdere (landbrug)

Læs mere om forsikring af medarbejdere (erhverv)

 

 

En arbejdsskade går ud over mere end medarbejderens ve og vel. Hurtigt kan skaden blive et problem for jer som virksomhed, fordi I må undvære et par hænder. Og det kan tage tid.

Derfor dækker vi – som et af de eneste selskaber – forundersøgelse og operation på et privathospital for medarbejdere, der har fået en arbejdsskade. Vi kan også hjælpe medarbejderen med at få overblik over situationen og sine muligheder – både for udredning, behandling og arbejdsfastholdelse.

Brochure: Få overblik over din arbejdsskadesag

Sker der en arbejdsskade i jeres virksomhed, skal I inden for ni dage både anmelde skaden til os og til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Er der tale om et dødsfald, skal I dog give Arbejdsmarkedets Erhvervssikring besked senest 48 timer efter dødsfaldet.

Læs mere om, hvordan I anmelder en skade til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring

Anmeld arbejdsskade online

Er en medarbejder kommet til skade på arbejdet eller blevet syg i forbindelse med sit arbejde, er det Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, der behandler sagen og afgør, om den anmeldte skade eller sygdom kan blive anerkendt som en arbejdsskade.

Nej, det er vigtigt, at du kontakter os, hvis antallet af medarbejdere i din virksomhed ændrer sig, eller hvis deres ugentlige arbejdstid skifter.

Kontakt os

Fandt du ikke svaret?

Du er altid velkommen til at kontakte os. 

Læs vores gode råd

Arbejdsskader

Hvert år kommer hundredvis af danskere alvorligt til skade, mens de udfører deres arbejde. Langt de fleste ulykker kan undgås, hvis din virksomhed tager de nødvendige forholdsregler. 

Stress og mental trivsel

Vores erfaring er, at ledelsens fokus på stress er det vigtigste middel til at forebygge. Hvordan spotter man stress, hvordan leder man stressramte medarbejdere – og hvordan undgår man selv at blive stresset? 

                                                                                                

Søvn

Banale søvnråd er ikke nok til at hjælpe de medarbejdere, der reelt har problemer med at sove. Vi sætter ind med både screening og behandling fra læger og psykologer med søvnspeciale, som kan give den rette hjælp.