Ski i nord eller syd – sjovt og spændende

Skiferie passer godt til landbofamilier – marken ligger stille, og det er for hele familien. Men inden kursen sættes mod snefulde højder, er det godt at tjekke sine forsikringer og gøre kroppen klar til strabadserne på løjperne.

For mange i landbruget er skiferien en årligt tilbagevendende tradition, inden vækstperioden begynder igen. For langt de fleste går det også godt på turen, men hvert år anmelder omkring 500 kunder skiskader til Topdanmark. Før man tager afsted, er det en god idé, at man træner kroppen, og at man tjekker sine forsikringer.

Træn, så kroppen er klar til skiløb

Topdanmark råder til, at man på forhånd gør kroppen klar til skiløb, også selvom man til dagligt har et fysisk arbejde. Derved kan man nedsætte risikoen for skader og ensomme dage på hotellet, mens de andre er ude.

”En stor del af de skader, vi ser, er brækkede knogler og forstrakte muskler. Men ved at træne ’skimusklerne’ inden skiferien, reducerer man risikoen for skader og kan stå længere tid ad gangen, før musklerne begynder at syre til,” siger Svend-Anker Worm, der er agronom hos Topdanmark. På nettet kan man nemt finde tips til øvelser, der er enkle og kan udføres hjemme i stuen uden særlige hjælpemidler.

Husk også, at når man bliver kold og træt, reagerer man langsommere og mister let overblikket. De fleste skiuheld sker sidst på dagen, så selvom man kun har en kort skiferie, så er det en god idé at undlade den sidste tur nedad løjpen – især, hvis det er den sorte løjpe.

Tjek udstyret, og varm op

Når du skal bruge ski og skistøvler, er det vigtigt, at du lærer hvordan bindingerne mellem ski og støvler indstilles korrekt. Søg derfor vejledning i at indstille bindingerne rigtigt i forhold til din kropsvægt og din kunnen på ski.

”Er bindingerne for stramme eller løse, giver de ikke den optimale beskyttelse mod skader. Er bindingen for løs, er der risiko for, at skien kan falde af. Er de for stramme, vil skien ikke slippe støvlen ved et styrt,” siger Svend-Anker Worm.

Inden du skal i gang med dagens første tur, er det en god idé at varme op. Lav nogle udstrækningsøvelser, hoftebøjninger og knæbøjninger inden første tur, og lad de første par ture på pisterne være opvarmningsture.

Hvis skaden sker – kontakt dit forsikringsselskab

Inden man tager afsted, er det vigtigt at kontrollere, at man har skidækning på sin rejseforsikring.

”Er man først taget afsted, er det for sent. Rejseforsikringen med skidækning dækker både behandling og hjemtransport. Sker der en skade på skiferien, eller bliver du syg, så kontakt dit forsikringsselskab, der hjælper dig til den rigtige behandling,” siger Svend-Anker Worm.

Gården passer ikke sig selv

Hvis man for eksempel får en knæskade, kan der være lang tid, hvor man ikke kan passe bedriften. Det kan blive dyrt, uanset hvordan man løser problemet.

”En sygedriftstabsforsikring vil dække, hvis du eller en af dine nøglemedarbejdere bliver sygemeldt fx efter et styrt på løjpen,” siger Svend-Anker Worm.

Før man tager på skiferie, bør man selvfølgelig også sikre, at alle har en almindelig ulykkesforsikring, som dækker, hvis det går så galt, at man får varige mén.