Mænd får oftere skader på pisterne

Off-pist, hasarderede overhalinger, spring og høj fart er en del af mange mænds skiløb. Det betyder flere skader hos mænd end kvinder på skiferien, viser nye tal fra Topdanmark.

Cirka 43 procent af de, som kommer til skade på skiferien er kvinder, mens cirka 57 procent er mænd.

”Der kan være mange årsager til, at mænd får flere skader end kvinder på skiferien. Men en er nok, at mænd tager flere risici, når de står på ski eller snowboard,” siger Anne Marie Lai Kjar, skadeleder i Topdanmark.

Træn inden ferien

Hun fortæller, at skiturister i alderen 40 til 50 år oftere kommer til skade end de yngre skiløbere. Det skyldes, at de er i dårligere form.

“Skal man på skiferie, og er man over 40 år, så er det en god idé at træne sin krop lidt op til skiferien,” siger hun.

Skiferien kan koste dyrt

I 2018 udbetalte Topdanmark erstatninger på 61 millioner kroner til skader opstået på kundernes skiferie. Det svarer til, at hver skade i gennemsnit kostede 15.205 kroner. 

Anne Marie Lai Kjar opfordrer alle skiturister til at forebygge skader bedst muligt ved blandt andet at overholde skireglerne på løjpen og huske rejseforsikringen. Den dækker både hjemtransport ved alvorlige ulykker og behandling på et lokalt hospital.

”Det er især relevant, efter at det gule sygesikringskort ikke længere dækker dig, når du er uden for Danmarks grænser,” siger Anne Marie Lai Kjar.   

Sådan forebygger du skader 

Du bør tænke over, hvor du står på pisten, og stå altid helt ude i siden, når du ikke kører. Tænk over, hvor hurtigt du kører, og om du har kontrol over situationen.

Investér eventuelt i en skiskole, da en skiskole forbedrer teknik og brug sikkerhedsudstyr.

”Vi hører om kunder, der fortryder, at de ikke brugte det rigtige sikkerhedsudstyr,” siger Anne Marie Lai Kjar.

Gode råd til skiferien

  • Hav det blå EU sygesikringskort med på ferien, og tjek, at det ikke er udløbet - det kan bestilles på borger.dk
  • Husk rejseforsikring med skidækning
  • Husk altid skihjelm og ordentligt udstyr
  • Træn hjemmefra