Bliv klar til skiferien

Op mod 15 % af danskerne tager på skiferie. Men inden kursen sættes mod snefulde højder, er det en god idé både at tjekke sin rejseforsikring og gøre kroppen klar skiløb.

For mange er skiferien en årligt tilbagevendende tradition, og for langt de fleste går det også godt. Men hvis skaden sker, er det vigtigt at have en ordentlig rejseforsikring.

Hos Topdanmark dækker rejseforsikringen både behandling og hjemtransport på ferierejser. Men skal du på skiferie, er det vigtigt, at du husker at tilkøbe skidækning.

”Kontroller, inden du tager afsted, om du har skidækning på din forsikring. Er man først taget afsted, er det for sent,” siger produktudviklingschef Lisbeth Troels-Smith fra Topdanmark og forklarer, at skidækning er et tilvalg for dem, der tager på skiferier.

Bøj og stræk for at undgå knæk

Man kan selv gøre en del for at nedsætte risikoen for skader og ensomme dage på hotellet, mens de andre står på ski.

”En stor del af de skader, vi ser, er brækkede knogler og forstrakte muskler. Men ved at træne ’skimusklerne’ inden skiferien, reducerer man risikoen for skader og kan stå længere tid af gangen, uden musklerne begynder at syre til,” siger Lisbeth Troels-Smith.

Øvelserne er enkle, tager ikke meget tid og kan udføres hjemme i stuen uden særlige hjælpemidler. Optimalt bør man gå i gang med at lave øvelserne seks til otte uger, inden man skal ud på pisterne, men man kan også nå meget på to-tre uger.

I samarbejde med en af Falck Healthcares fysioterapeuter har vi lavet en film med øvelserne. 


Tjek udstyret, og varm op

Korrekt indstillede bindinger mellem støvler og ski beskytter dig mod skader. De må ikke være for løse, så skien risikerer at ryge af, mens du står på ski, men heller ikke for stramme, så skiene ikke slipper ved styrt. Søg derfor vejledning i, at indstille bindingerne rigtigt i forhold til din kropsvægt og din kunnen på ski.
Ligesom man varmer op, inden man spiller en fodboldkamp er det også en god idé inden dagens første tur på pisten. Lav nogle udstrækningsøvelser, hoftebøjninger og knæbøjninger inden første tur, og lad de første par ture på pisterne være opvarmningsture. Og når dagen er ved at være slut, så lad den næstsidste tur være den sidste, så du stadig har kræfter til sikkert skiløb.

Hvis skaden sker – kontakt dit forsikringsselskab

Sker der en skade på skiferien eller bliver du syg, så kontakt dit forsikringsselskab, der hjælper dig til den rigtige behandling.
”Det er vigtigt at kontakte forsikringsselskabet, så man får den rette behandling. Det er velkendt, at der på visse destinationer er klinikker, som sætter det helt store apparat med MR-scanning og operation i gang, inden man har set sig om. Men et beskadiget korsbånd, som er en typisk skade, kræver ikke nødvendigvis operation og de komplikationer det kan medføre. Så vi kan kun opfordre til at man kontakter sit forsikringsselskab, som hjælper til den rette behandling i den aktuelle situation,” siger Lisbeth Troels-Smith.