Dyr

Flere dyreejere giver eksplosion i henvendelser

Antallet af henvendelser omkring katte- og hundeforsikringer er 42 % højere, end samme tidspunkt for to år siden. Det er især førstegangsdyreejere, der henvender sig.

Mange danskere har her i corona-tiden fået et nyt firbenet familiemedlem. Det mærker vi også på telefonerne og på antallet af anmeldelser til forsikringen.

 

Mere komplicerede og dyrere behandlinger

Det er ikke kun antallet af nyanskaffede dyr, som er årsag til stigningen. Det er også blevet mere almindeligt at forsikre sine husdyr, og det er der en god grund til.

”De behandlinger, som både hunde og katte kan få i dag, er langt mere komplicerede og dermed også dyrere, end tidligere. I dag behandler dyrlægerne for fx kræft, hjertelidelser og epilepsi. Sygdomme, som man tidligere ikke behandlede i nær så høj grad”, fortæller skadechef hos Topdanmark, Mette Hansesgaard.

De dyrere og mere komplicerede muligheder for at behandle katten eller hunden, giver også flere opkald til forsikringsselskaberne. 

”Reglerne er ikke så enkle og dyrets alder, sygdom, behandling og arvelighed, er afgørende for, hvordan forsikringen dækker. Og det er klart, at kunderne gerne vil vide, om den behandling, som dyrlægen foreslår, er dækket. For det er ikke alle, der har råd til selv at betale for fx en større operation”, fortæller Mette Hansesgaard. 

Udover, at de mere komplicerede behandlinger gør det dyrere, hvis din hund eller din kat skal behandles, er der også en anden tendens, der slår igennem. 

”Vi ser langt flere, der ønsker at få deres kat forsikret. Tidligere var det mest racekatte, der blev forsikret, men i dag er det også helt almindelige huskatte, som folk vælger at tegne en forsikring på”, fortæller Mette Hansesgaard.

 

Fageksperter ved telefonerne

Hos Topdanmark er det uddannede veterinærsygeplejersker, der taler med de kunder, der henvender sig med spørgsmål til deres dyreforsikringer. Og det er en fordel - både for Topdanmark og for kunderne.

”Vi oplever, at kunderne er meget glade for at møde en fagperson, når de er i kontakt med os. Vi kan hurtigt sætte os ind i, hvad det er der ligger bag en dyrlægeregning og forstå, hvorfor den ene eller den anden behandling er relevant. Vi kan tale med på et andet plan, og også komme med gode råd til pleje osv.”, fortæller Mette Hansesgaard.

Den store stigning i antallet af henvendelser, har gjort det nødvendigt at udvide staben af uddannede veterinærsygeplejersker. Derfor kan vi snart sige velkommen til at to nye kolleger i staben.