Ved at fortsætte accepterer du cookies (inkl. tredjepart), som vi bruger til statistik og markedsføring - læs mere. ×

Klar det meste online

Få overblik i Mit Topdanmark

  • Se din dækning, pris og selvrisiko 
  • Se, hvornår og hvordan du betaler
  • Anmeld og følg dine skader
  • Giv andre fuldmagt til dine forsikringer
Log ind

Find svar på dit spørgsmål

Pris

Vi tager højde for rigtig mange forhold med udgangspunkt i værdien af dine ting på tre områder:

  • Guld, sølv og smykker samt mønt- og frimærkesamlinger
  • Designermøbler og -lamper*
  • Dyreste enkeltgenstand derudover (fx et kunstværk eller en guitar)

Hvis du ikke kommer over 50.000 kr. på nogen af de tre områder, er alt dit øvrige indbo forsikret, uden at du behøver anslå den samlede værdi. 

*Designermøbler og -lamper – designet af hvem?

I denne sammenhæng er der kun tale om genstande designet af disse designere: Arne Jacobsen, Bruno Mathsson, Børge Mogensen, Finn Juhl, Hans J. Wegner, Piet Hein, Poul Henningsen (PH), Poul Kjærholm, Poul M. Volther, Verner Panton.

Ja, ved valg af højere selvrisiko

Jo højere selvrisiko, desto billigere forsikring.

Se din selvrisiko i Mit Topdanmark 
Tilpas din selvrisiko

Ja, hvis du er under 28 år

Vi tilbyder en særlig indboforsikring – Hjemforsikring Ung – til unge under 28 år. Den er tilpasset unges særlige behov og giver en god dækning til en lav månedlig pris.

Ja, hvis du samler forsikringer hos os i en Topaftale

Du har mulighed for at spare op til 15 %, når du samler forsikring og pension i en Topaftale.

Ting: Hvordan er de dækket?

Forsinket bagage: Årsrejseforsikring 
Årsrejseforsikringen dækker, hvis din bagage er mere end fire timer forsinket. Vi erstatter dine nødvendige udgifter til tøj og toiletsager med op til 1.276 kr. pr. døgn – dog højst fem døgn. 

Bemærk, at det er flyselskabet, der har ansvaret for bagagen under transporten. Meld det derfor altid til flyselskabet, før du melder det til os. 

Stjålet/ødelagt bagage: Indboforsikring 
Indboforsikringen dækker din bagage og ting, du køber på rejsen, ved samme slags skader, som ville være dækket hjemme (tyveri, brand, m.m.). 

Få mere at vide

Indboforsikringer dækker, når cykler bliver stjålet eller udsat for hærværk.

Har du vores nyeste Indboforsikring? (vilkår 6676-1 fra maj 2016)
Den dækker cykler, der koster op til 15.270 kr. Har du endnu dyrere cykler, har du mulighed for at forsikre cykler for helt op til 91.620 kr.  

Ønsker du, at cykler er dækket i endnu flere situationer – fx hvis den går i stykker i et styrt – kan du tilvælge Cykelkasko. 

Er din indboforsikring ældre, eller er du i tvivl?

Se i Mit Topdanmark, hvordan du præcis er dækket

Der er stor forskel på, hvordan forskellige indboforsikringer dækker elektriske apparater.

Har du vores nyeste Indboforsikring? (vilkår 6676-1 fra maj 2016)
Hvis du har valgt dækningen Udvidet Elektronik, kan du her se, hvordan vi dækker: 

Se mere om Udvidet Elektronik

Kort sagt: Nej. 

Var det et uheld?
Når skoler udleverer tablets, bærbare computere osv. til deres elever, er det skolerne selv, der har erstatningsansvaret. Det er altså skolen og ikke jer som forældre, der hænger på regningen, hvis udstyret går i stykker ved et uheld.

Var det ikke et uheld?
Kun hvis barnet ødelægger udstyret med vilje, skal I selv betale – her dækker forsikringen desværre heller ikke.

Ting, du har med hjemmefra
De er omfattet af din Indboforsikring. 

Ting, der befinder sig fast i campingvognen
De hører under din Campingvognsforsikring. Som standard dækker vores Campingvognsforsikring skader og tyveri for op til 20.000 kr. Har du brug for at få dækket et højere beløb, har du mulighed for det. 

Særligt værdifulde ting
Bemærk, at vi aldrig dækker tyveri af penge, guld eller smykker fra hverken campingvogn eller fortelt. I forteltet dækker vi desuden ikke tyveri af spiritus, elektronik og andre særligt værdifulde ting. Tyveri fra forteltet er kun dækket i perioden fra uge 12-42.

Briller kan både være dækket af din Indbo- og din Ulykkesforsikring. 

Indboforsikringen dækker ved brand, kortslutning, indbrud, tyveri, storm, vandskader og meget andet. Plusskade er et tilvalg til Indboforsikringen, som fx dækker, hvis du snubler, så brillerne falder af og går i stykker. Vores udvidede Ulykkesforsikring dækker, hvis brillerne går i stykker, mens du har dem på næsen – fx hvis du vælter på cyklen. Den dækker op til 5.043 kr. pr. skade.

Kort sagt: Ja – men vær opmærksom på, at der er forskel på, om den bliver stjålet fra haven på din helårsadresse eller fra sommerhuset.

Tyveri fra haven derhjemme

Hvis din robotplæneklipper bliver stjålet fra haven derhjemme, dækker din Indboforsikring med op til 23.719 kr. 

Tyveri fra haven i sommerhuset

Bruger du en robotplæneklipper til at slå græs i sommerhuset, dækker Fritidshus Indbo, hvis den bliver stjålet fra haven. Vi erstatter tyveriet med op til 10 % af forsikringssummen.

Bemærk, at vi kun dækker tyveri af robotplæneklipperen fra haven, når sommerhuset er beboet. Du skal derfor opbevare den i en bygning som fx et udhus, når du ikke er i sommerhuset. Bliver robotplæneklipperen stjålet derfra, dækker vi tyveriet med op til 5 % af forsikringssummen.

I Mit Topdanmark kan du tjekke, hvilke summer der gælder for netop din Fritidshus Indbo, så du ved, hvor meget du er dækket for, når robotplæneklipperen er på arbejde i sommerhuset.

 

 

Mennesker: Hvem er omfattet af forsikringen?

Hjemmeboende børn, deres ting og deres erstatningsansvar er altid dækket af din Indboforsikring. Det gælder også delebørn, men kun når de er hos dig.

Børn, som er flyttet hjemmefra, er dækket af din forsikring, indtil de fylder 18 år, hvis du har vores nyeste Indboforsikring (vilkår 6676-1 fra maj 2016). Har du en ældre indboforsikring, er dine udeboende børn dækket, indtil de fylder 21 år. Det gælder dog altid, at de ikke må bo sammen med en kæreste. Lejer de et værelse ud, er den logerende heller aldrig omfattet.

Se i Mit Topdanmark, om du har vores nyeste Indboforsikring

Når du bor sammen med en ven, og I er fælles om at dele forbrugsudgifter og lignende, kan I godt dele vores Indboforsikring. En logerende er derimod ikke omfattet af husstandens indboforsikring og skal have sin egen. En logerende er en person, som lejer sig ind hos dig, men ikke deler husholdning med dig.

På vores nyeste Indboforsikring (vilkår 6676-1 fra maj 2016) kan I være flere venner på samme forsikring:

Se mere om den nyeste Indboforsikring

En indboforsikring dækker husstanden, som groft sagt er dem, der har fælles folkeregisteradresse OG deler husholdning. Det indebærer, at:

  • Logerende – der altså bor fast på adressen, men ikke er en del af den fælles husholdning – skal have deres egen forsikring på samme adresse
  • Midlertidige beboere – fx kusinen, der overnatter en uge, eller kammeraten, der har forladt sin kone – er dækket af den indboforsikring, de forhåbentlig har på deres folkeregisteradresse

Tyveri

Er der indbrud hos dig, og bliver din logerendes eller din gæsts medbragte ting også stjålet, så skal de melde det til deres eget forsikringsselskab. 

Ansvar

Hvis din logerende eller gæst er skyld i en skade på dine ting, er der traditionelt ingen dækning. Grunden er, at du som vært accepterer risikoen for, at dine gæster kan komme til at ødelægge dine ting. Men hvis din logerende eller gæst har sin egen indboforsikring, vil den ofte dække alligevel, men det er altså din gæst, der skal anmelde skaden på sin forsikring.

Læs om vores Indboforsikring

Læs om vores særlige indboforsikring til unge

Hvis en gæst kommer til at ødelægge noget hjemme hos dig, fx vælter en dyr vase eller spilder rødvin på et tæppe, kaldes det for en gæstebudsskade. Ved gæstebudsskader er gæsten normalt ikke erstatningsansvarlig. Du har derfor ikke krav på erstatning. Som vært må du altså acceptere, at der er en vis risiko, når du har nogen på besøg.

Nogle indboforsikringer – bl.a. Topdanmarks – dækker gæstebudsskader alligevel. Vi anbefaler derfor, at du beder gæsten kontakte sit forsikringsselskab, da de måske dækker skaden. I så fald vil du få erstattet skaden fratrukket forsikringens selvrisiko.

Hvis du er gæst hos nogen og kommer til at ødelægge noget – fx taber noget tungt på et glasbord eller smadrer et akvarium – er det det, man kalder en gæstebudsskade. Ved gæstebudsskader er du som gæst normalt ikke erstatningsansvarlig. Som vært må man tage med, at der er en vis risiko, når man har nogen på besøg.

Har du vores Indboforsikring, dækker vi dog skaden – også selvom der er tale om et hændeligt uheld. Erstatningen vil vi udbetale direkte til værten minus selvrisikoen på din Indboforsikring.

Når du er lejer eller udlejer

Det er dit eget ansvar at forsikre dine ting, når du lejer en bolig – også, hvis du kun lejer dele af den, fx et værelse. Udlejeren har kun pligt til at forsikre boligens faste ting, dvs. tag, gulve, hårde hvidevarer osv. Mange steder er glas og sanitet dækker af udlejerens forsikring, men tjek det hellere i din lejekontrakt, så du ved, om du selv skal købe denne dækning. Den dækker bl.a. ruder, indmurede spejle, WC og håndvask.

Få mere at vide

Læs om vores Indboforsikring

Læs om vores særlige indboforsikring til unge

Som husejer har du pligt til at købe en Husforsikring, hvis du lejer dit hus ud. Den vil typisk dække brand, storm, skybrud mv. Er det en ejerlejlighed, du lejer ud, er det ejerforeningen, der skal stå for forsikringen. 

Indboforsikring: Dit eller lejerens ansvar?

Hvis du lejer en møbleret lejlighed ud – fx som fremleje eller gennem tjenester som Airbnb – er dine ting i begrænset omfang dækket af din Indboforsikring. Med begrænset mener vi, at vi dækker brand-, vandskader og indbrudstyveri. Vi dækker fx ikke, hvis lejeren begår hærværk eller tyveri i lejligheden. 

Sørg derfor for, at lejeren har en indboforsikring. Køb evt. en plusskadedækning til din egen Indboforsikring – så er du lidt bedre dækket. Vi anbefaler samtidig, at du ikke har værdier i lejligheden, da de som regel aldrig er dækket under udlejning – heller ikke af udlejningsbureauernes forsikringer.

Ændring

Når du skifter adresse, får vi automatisk besked fra folkeregistret, medmindre du har hemmelig adresse. Herefter opdaterer vi din forsikring og sender dig en ny police.

Vær opmærksom på, at prisen godt kan ændre sig, når du skifter adresse. Det kan den, fordi prisen bl.a. afhænger af, hvor du bor. Derfor vil du også typisk modtage enten en opkrævning eller Nemkonto-udbetaling af prisforskellen.

Se vores gode råd om flytning og forsikring

Når der kommer en ny beboer i husstanden, skal vi bede dig kontakte os med navn og fødselsdag – og meget gerne CPR-nummer. De oplysninger får vi nemlig ikke fra folkeregisteret.

Det gælder både, hvis der kommer børn til, eller en ven flytter ind.

Giv os besked om nye beboere

Hvorfor skal I have vores CPR-numre?

Hvis personer på forsikringen flytter, får vi besked fra folkeregisteret. Så opdaterer vi automatisk forsikringen – og sætter prisen ned, hvis din husstand så hører til en billigere gruppe.

Skade og erstatning

Når du har anmeldt skaden til os, vil det oftest forløbe sådan:

  • Vi sender dig et selvbetjeningslink til en side, hvor du nemt kan lave en liste over, hvad du har mistet 
  • Du sender linket retur til os, når du er færdig med listen
  • Vi opgør din skade og giver dig besked
  • Du kan vælge at bruge pengene i Topdanmark Online Skadeerstatning eller få dem udbetalt til din NemKonto

Under hele forløbet kan du logge ind i Mit Topdanmark og følge status på skaden. Vi orienterer dig, når der sker nyt i sagen, eller hvis der er brug for, at du gør noget. I Mit Topdanmark kan du også se oplysninger om fx selvrisiko, afskrivninger og vilkår. 

For at få erstatning skal du kunne dokumentere eller sandsynliggøre, at du har haft de beskadigede eller stjålne ting. Du skal også kunne dokumentere, hvornår tingene er købt og til hvilken pris. 

Hvad kræver I af dokumentation?

Dokumentationen kan være kvitteringer, regninger, købekontrakter eller vurderinger fra guldsmed eller lignende. Er tingene købt privat, skal du huske en dateret overdragelseserklæring, hvor det fremgår, hvad der er købt og til hvilken pris. Overdragelseserklæringen skal indeholde navn og adresse på både køber og sælger.

Sådan får du styr på dine værdier

Politianmeldelse?

Ved tyveri, røveri eller overfald, forsøg på dette eller ved hærværk, skal du indsende kopi af politianmeldelsen til os. Ved anmeldelse af tyveriskade skal du sandsynliggøre, at der er tale om tyveri, da forsikringen ikke dækker glemte, forlagte eller mistede ting

Særligt for cykler og bagage

Vi dækker kun cykeltyveri, hvis cyklen har et stelnummer og en lås, der er godkendt af Varefakta. For cykler importeret fra udlandet kan et unikt serienummer accepteres som alternativ til et dansk stelnummer. Ved mistet eller ødelagt bagage skal vi bruge en kvittering fra transportøren. Drejer det sig om flybagage, der ikke kommer, skal du sørge for at få en PIR-rapport fra lufthavnen. Du kan se de præcise regler i dine vilkår - fx i Mit Topdanmark.

Se den korte video om Topdanmark Online Skadeerstatning

Hvad er Topdanmark Online Skadeerstatning?

Når du får din erstatning, vælger du selv, om du vil have den udbetalt til din NemKonto, eller om du vil bruge den på at købe nye ting i Topdanmark Online Skadeerstatning (Scalepoint).

I Topdanmark Online Skadeerstatning kan du bruge din erstatning på en lang række ting, som du kan købe med rabat. Du har desuden mulighed for at handle for et beløb, der er højere end din erstatning ved selv at betale differencen.

Skal jeg bruge Topdanmark Online Skadeerstatning?

Vi bruger Topdanmark Online Skadeerstatning (Scalepoint) ved langt de fleste indboskader. Det gør vi, dels fordi vi igennem systemet kan tilbyde dig et stort udvalg af varer til de bedste priser på markedet – leveret fragtfrit til din hoveddør – og dels fordi vi kan beregne din erstatning hurtigt og nemt. Derfor har du i mange tilfælde din erstatning allerede få dage efter, at du har anmeldt din skade.

Mener du, du kan finde varen til en lavere pris et andet sted, eller vil du bare gerne have udbetalt din erstatning, kan du i systemet vælge at få erstatningen udbetalt til din NemKonto.

Jeg har problemer med Topdanmark Online Skadeerstatning – hvad gør jeg?

Har du spørgsmål til erstatningen, skal du kontakte os.

Hvis du har problemer med Topdanmark Online Skadeerstatning (Scalepoint), og du ikke kan finde svaret her på siden, så prøv at se Scalepoints egen hjælpeside:

Se spørgsmål og svar om Scalepoint

Hvis du har spørgsmål til gavekort, bestilling, levering eller andet, kan du kontakte Scalepoints kundeservice på 88 81 80 01 – hverdage kl. 8-17.

Når vi beregner din erstatning, tager vi hensyn til alderen på de ting, du vil have erstattet. Det kaldes afskrivning. Vi tager udgangspunkt i, hvad tilsvarende ting vil koste i dag – herefter afskriver vi med en bestemt procent, som du kan se i dine vilkår.

Se dine vilkår i Mit Topdanmark

På de fleste af dine forsikringer har du en selvrisiko. Når du får udbetalt erstatning, er selvrisikoen trukket fra.

Se din selvrisiko i Mit Topdanmark

Værd at vide om selvrisiko

  • Du bestemmer selv størrelsen på din selvrisiko – på visse forsikringer ned til 0 kr.
  • Selvrisikoen stiger en lille smule hvert år i takt med den generelle prisudvikling
  • Du betaler altid kun én selvrisiko – også selv om din skade involverer flere forsikringer

Ændringer til din Indboforsikring?

Skriv til os, hvad du gerne vil ændre – fx hvis du vil ændre din selvrisiko eller vil til- eller fravælge en dækning.  

Kom skaderne i forkøbet

I Topdanmark ved vi rigtig meget om, hvordan du kan beskytte dit hjem. Fx mod skybrudsskader og mod indbrud – både når du skal rejse, og når du bare ikke lige er hjemme. 

Få gavn af vores erfaringer