Familie på 3 som sidder ved spisebordet med computer og tegnepapir

Sådan sikrer du din trivsel derhjemme

Intet er, som det plejer at være. Mange er sendt hjem for at arbejde. Børnene kommer ikke i skole og daginstitutioner. Familier er adskilt. Besøg af venner er begrænset. Idrætsklubber og fitnesscentre er lukkede. En del butikker har heller ikke åbent mere.

Vi skal lære at færdes i en helt ny verden, og det kan være svært. Specielt når bekymringer om coronavirus og de mulige økonomiske konsekvenser banker på. 

Du kan dog selv gøre meget for at vende din nye hverdag til noget positivt. Her giver vi dig en række gode til, hvordan du sikrer din trivsel derhjemme.
 

Din trivsel – vores anbefalinger

Skab struktur i hverdagen

Det kan være svært at arbejde hjemme. Rent praktisk kan der være pladsproblemer eller små børn, der forstyrrer. Nogle kan have svært ved at holde fokus, andre med at begrænse tiden foran computeren, på sociale medier mv. Andre igen kan have udfordringer med isolationen og ensomheden. 

Hold så meget fast i hverdagen som muligt. Alt er anderledes, så sørg for at gøre det hyggeligt, både når du arbejder og holder fri. Lav noget, som gør dig glad. Tag fx den gamle to do-liste frem og kryds af, når noget er færdigt. Det giver selvtilfredsstillelse at se flere og flere krydser.

Læg hyggestunder ind i løbet af dagen, lav god mad og fine kager, sæt gang i diverse konkurrencer over nettet med dine venner. Det kan være alt fra at ligge i planken over den bedste kalorielette kage til flotteste påskedekoration.

Hold din krop i form

Bevægelse er godt – især nu, hvor rigtig mange ikke får deres daglige cykel- eller gåtur til arbejde, samtidig med at alle fitnesscentre er lukket ned. Vi skal huske at passe på os selv, både for at have det godt, men også for at undgå skader.

Sådan kan du træne hjemmefra

Spis rigtigt og næringsrigt

Lige nu er det ekstra vigtigt, at vi sørger for at få fyldt kroppen op med masser af god næring, så vi er rustet mod diverse infektioner. 

For en gangs skyld gør det ikke så meget, at vi ikke går op i diverse kalorietabeller. Så længe vi ikke fylder os med tomme kalorier, altså kalorier uden næring. Det skal selvfølgelig ikke give anledning til overvægt, men hovedfokus lige nu er at få de rigtige næringsstoffer.

Få rigelig søvn og hvile

Søvn og hvile er er en vigtig ingrediens i et godt immunforsvar. Derfor bør du prioritere det højt lige nu. Det kan være vanskeligt for specielt mennesker, som i forvejen lider af søvnbesvær, men der findes en masse gode råd og viden på dette område.

Sådan kan du forbedre din søvn 

Tag kontrol over dine bekymringer

Alle taler om coronavirus, og TV og medier er fulde af billeder og opdateringer. Derfor er det også naturligt at føle sig bekymret og utryghed over, hvad det hele ender med.

Bekymringer er naturlige. De har ofte den effekt, at de hjælper os til at tage situationen alvorligt og handle ansvarligt. Men bekymringer kan tippe over og fylde så meget, at de ikke længere er hjælpsomme. 

For at du ikke hele tiden skal forholde dig aktivt til dine bekymringer, kan det være en god idé at sætte tid af til dem. Vælg evt. personer i din omgangskreds, som du kan dele dine bekymringer med, og som du ved ikke vil forværre dem. 

Sådan arbejder du med din mentale trivsel