Er du bekymret for din ferie i udlandet?

48 % af de danskere, der planlægger at rejse til udlandet i 2021, svarer i en befolkningsundersøgelse, at de er bekymrede for at blive syge af Corona eller strande på deres destination på grund af nye restriktioner. 

“Bekymringer forud for rejsen fylder meget blandt vores kunder, jo tættere vi kommer på højsæsonen. Kunderne spørger, hvilke muligheder de har for at få hjælp fra rejseforsikringen eller lægevejledning på ferien,” siger Carsten Elmose, koncerndirektør for privatkunder i Topdanmark.

“Vi anbefaler altid at man følger myndighedernes anbefalinger. Vi kan ikke svare på, om folk skal rejse eller ej, men vi kan rådgive om, hvordan man bedst undgår at blive smittet. Og skulle det ske, at man blev syg, så er vi naturligvis også klar til at hjælpe med behandling, kompensation, hjemtransport osv.” siger Carsten Elmose.


Hvad hvis man ombestemmer sig og vil aflyse rejsen?

Man kan som udgangspunkt altid benytte sin afbestillingsforsikring, hvis destinationen var “grøn” eller “gul” uden rejserestriktioner, da rejsen blev købt, og destinationen efterfølgende bliver kategoriseret som “rød” eller “orange” på grund af covid-19.

“Ændrer situationen eller rejselysten sig i sidste øjeblik, er det først og fremmest vigtigt at få styr på, hvad konsekvensen er, hvis du ikke kommer afsted. Hvor vil du så gerne hen? Er der mulighed for ombooking? Og er der åbent? Og hvad med smittetrykket”, siger Carsten Elmose.

Hvis du har købt en såkaldt pakkerejse hos et rejsebureau skal du kontakte selskabet for at høre om mulighederne for ændring eller afbestilling.  

Sådan er du dækket
 

Fem råd til at minimere bekymringerne på rejsen:

  1. Følg samme råd som herhjemme. Hold afstand, undgå håndtryk, vask hænder og brug håndsprit osv. Køb eventuelt sprit, mundbind osv. hjemmefra. Selvom udstyret er tilgængeligt i de fleste lande, så skal du ikke starte ferien med at lede efter det.
     
  2. Sæt dig ind i og følg lokale forholdsregler, fx hvor skal man skal bruge mundbind, kan man bruge visir osv. De danske ambassader opdaterer løbende deres hjemmesider med de nyeste restriktioner for deres respektive land.
     
  3. Hold dig opdateret om flyaflysninger, lokale smittetal, adgang til sundhedsvæsen og mulighederne for andre rejsemål og transportformer. Situationen kan ændre sig fra dag til dag.
     
  4. Tjek din rejse- og afbestillingsforsikring før afrejsetidspunktet. Der kan der være en karensperiode, hvor dækningen vil være begrænset. Hos Topdanmark skal du have købt forsikringen 14 dage inden afrejse, for at være dækket.
     
  5. Hvis du får symptomer på rejsen, som feber, hoste eller vejrtrækningsbesvær skal du isolere dig og følge de lokale myndigheders anvisninger. Kontakt hurtigst muligt lægehjælp, både lokalt og/eller via dit forsikringsselskab. Læs mere om, hvordan du skal forholde dig på de danske ambassaders hjemmesider, eller ring til Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter (+45 3392 1112). 
     

Sådan er du dækket

 

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov for Topdanmark i perioden 28.- 31. maj 2021 blandt 1.008 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år (CAWI-interview).