Du kan se tidligere præmieopgørelser i din betalingsoversigt fra Betalingsservice eller i din post – det kan også være, at din revisor eller andre opbevarer dem for dig.
Kan du alligevel ikke finde præmieopgørelserne, kan du selvfølgelig altid kontakte os – så sender vi dig en ny, som du kan gemme.
Kontakt os
Mener du, der er en fejl i din opkrævning? Så læs her, om ikke der er en god forklaring:
- Husket de lovpligtige afgifter?
Vi opkræver en række afgifter på vegne af staten, første gang du betaler i løbet af et kalenderår.
Naturskadeafgift (stormafgift): Du betaler 40 kr. i naturskadeafgift for forsikringer med branddækning af bygninger og løsøre – dvs. ejendoms-, hus-, fritidshus-, indbo-, maskin- og løsøreforsikring. Afgiften går til en pulje, som bliver brugt til at betale skader forårsaget af stormflod, oversvømmelse, tørke og stormfald.
Bidrag til Garantifonden: Du betaler 40 kr. i bidrag til Garantifonden for skadesforsikringsselskaber for hver hus-, indbo-, bil- og motorcykelforsikring, du har. Bidraget går til at sikre forbrugere, hvis deres forsikringsselskab går konkurs. - Husket gebyrer? Ud over prisen på forsikringen og de lovpligtige afgifter tager vi et opkrævningsgebyr på 3 kr. for en MobilePay-aftale, 10 kr. pr. betaling via Betalingsservice og 50 kr., hvis du får en opkrævning i e-Boks eller med posten.
- Ændret forsikring/dækning? Tjek, om du har ændret forsikring eller dækning, siden du betalte sidste gang.
- Ændret adresse, køretøj, antal kilometer, arbejde eller forsikrede personer?
Vi opdaterer din pris i forhold til, hvad du har forsikret. Er risikoen ændret, ændrer prisen sig også. - Skæv opkrævningsperiode? Har du ændret forsikring/dækning midt i en betalingsperiode? Så er beløbet på din opkrævning skævt i forhold til den normale pris pr. betaling, som står fx i Mit Topdanmark.
- Indeksreguleret pris? Hvert år indeksregulerer vi priserne på vores forsikringer. I 2025 indeksregulerer vi med 4,3 %. Du kan først se den indeksregulerede pris i Mit Topdanmark, samme dag som du skal betale for forsikringen.
Vi indeksregulerer prisen på dine forsikringer, når du første gang i et kalenderår skal betale for forsikringerne. Du kan først se den indeksregulerede pris i Mit Topdanmark, samme dag som du skal betale for forsikringen. Vi sender dig dog en opkrævning ca. tre uger før. I den kan du kan se prisen for det kommende år.
Hvordan beregner jeg selv 2025-prisen?
Vil du kende din nye pris, før den bliver indeksreguleret, kan du selv beregne den. Her skal du bruge sidste års pris og tilføje:
-
Indeksregulering på 4,3 %
- Naturskadeafgift (stormafgift) på 40 kr., hvis det er en husforsikring eller indboforsikring. Hvis du har opdelt betalingen i mere end én årlig betaling, betaler du naturskadeafgiften, første gang du betaler i løbet af et kalenderår.
- Bidrag til Garantifonden for skadesforsikringsselskaber: Vi opkræver bidrag til Garantifonden for skadesforsikringsselskaber. Bidraget sikrer bl.a. forbrugere, hvis deres forsikringsselskab går konkurs. Du betaler 10 kr. om året pr. hus- og indboforsikring. For bil-, motorcykel-, speed pedelec- og knallertforsikring betaler du årligt 5 kr. for din ansvarsforsikring og 10 kr. for din kaskoforsikring. Bidraget er derfor 15 kr. om året, hvis du har både ansvars- og kaskoforsikring. Du betaler bidraget ved den første opkrævning i kalenderåret. For ejerskifteforsikring betaler du et bidrag på 10 kr. Du skal kun betale bidraget én gang, når du betaler forsikringen.
- Opkrævningsgebyr. Vi opkræver 3 kr. for en MobilePay-aftale, der gælder for alle dine forsikringer. Betaler du via Betalingsservice, og er du tilmeldt månedlig betaling, er opkrævningsgebyret 3 kr. pr. betaling*. Betaler du kvartårligt, halvårligt eller årligt, er gebyret 10 kr. pr. betaling. Får du en opkrævning med brev eller i e-Boks, koster det 50 kr. pr. opkrævning.
* Gælder kun for privatforsikringer, landbrugsforsikringer og køretøjsforsikringer. For alle andre forsikringer er gebyret 10 kr. pr. betaling via Betalingsservice uanset din betalingsfrekvens.
Du kan vælge at betale din forsikring i mindre portioner hver måned i stedet for én gang om året, hvis den er tilmeldt Betalingsservice. Prisen er den samme delt i 12 portioner. Betaler du månedligt, er der et opkrævningsgebyr på 3 kr. pr. måned*. Gebyret dækker de udgifter, vi har i forbindelse med din betaling, bl.a. afregning med Nets.
Kontakt os, hvis du ønsker at tilmelde dig månedlig betaling.
* Gælder kun for privatforsikringer, landbrugsforsikringer og køretøjsforsikringer. For alle andre forsikringer er gebyret 10 kr. pr. betaling via Betalingsservice uanset din betalingsfrekvens.
Vær opmærksom på, at muligheden for månedlig betaling ikke gælder vores sundhedsforsikring.
Hvor hurtigt kan jeg skifte til månedlig betaling?
Betalingen bliver ændret fra den dato, hvor du plejer at betale for forsikringen. Betaler du fx din husforsikring 1. april hvert år, kan vi ændre til månedlig betaling fra denne dato.
Hvis du har betalt for meget, sørger vi automatisk for, at pengene bliver tilbageført til din NemKonto.
Har du betalt for lidt, sørger vi for at opkræve det i forbindelse med den næste betaling. Er beløbet over 40 kr., sender vi dig dog en separat opkrævning (eller over 300 kr., hvis du er landbrugskunde).
Plejer du at betale via Betalingsservice, opkræver vi den manglende betaling der.