Vi bruger cookies (herunder tredjepartscookies) for at huske dine valg, optimere hjemmesiden og måle trafikken generelt.
Ved at fortsætte på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores brug af cookies og om, hvordan du sletter dem.
× Luk

Find svar på dit spørgsmål

Pris og dækning

Det gule sundhedskort gælder alene i Danmark, Færøerne og Grønland. Rejser du i det øvrige Europa, har du brug for EU-sygesikringskortet (det blå kort), som dækker i både EU, Norge, Island, Liechtenstein (EØS) og Schweiz. Kortet giver dig ret til den samme behandling som borgerne i det land, du rejser i.

Få mere at vide om dækningen på det blå kort

Når du lejer bil i udlandet, er forsikring mod tyveri, buler og andre skader som regel med i lejeprisen. Dækningerne har ofte en ret høj selvrisiko, og derfor tilbyder flere udlejningsselskaber en særlig tillægsforsikring, som dækker udgiften til selvrisikoen ved skader på bilen.

Hvis du har vores Årsrejseforsikring, har du som regel ikke brug for denne dækning. Årsrejseforsikring dækker nemlig selvrisikoen for op til op til 12.997 kr., når bare bilen er ansvars-, tyveri- og kaskoforsikret. Personen, der laver skaden, skal dog stå på lejekontrakten. 

Vær opmærksom på, at vi ikke dækker ridser og lakskader.

Gode råd, når du lejer bil i udlandet

Det er meget forskelligt, hvad rejseforsikringer via MasterCard dækker. Nogle kræver fx, rejsen skal være købt med kortet, for at den er dækket. Andre kræver, at hele familien rejser sammen for at være dækket. Vi anbefaler, at du kontakter udstederen af kortet for at være på den sikre side.

Læs om vores Årsrejseforsikring

Når du køber vores Årsrejseforsikring, skal du oplyse, om der er én eller flere personer i din husstand. Er der flere personer, dækker vi både voksne og børn. Alle børn, der bor fast på adressen, er omfattet - uanset alder. Bare sørg for at tælle dem alle sammen med, når du oplyser, hvor mange personer der er i husstanden.

Er der delebørn med adresse et andet sted?

Hvis du eller din ægtefælle/samlever har delebørn med fast adresse et andet sted, er de dækket af din Årsrejseforsikring, så længe de rejser sammen med jer eller et andet medlem af husstanden – fx en søskende. Delebørn er dækket, frem til de fylder 21 år – forudsat, at de ikke bor sammen med en kæreste/ægtefælle eller selv har hjemmeboende børn.

Husk: Delebørn, der bor hos en anden forælder, skal ikke regnes med som personer i din husstand, når du køber forsikringen.

Årsrejseforsikringen dækker ikke rejser til områder, som det danske udenrigsministerium, Statens Seruminstitut eller en lignende offentlig dansk myndighed fraråder privatpersoner at rejse til.

Se Udenrigsministeriets rejsevejledninger

Afbestillingsforsikring dækker dig i perioden inden rejsen. Den er god at have, hvis du fx bliver syg eller skilt, inden en planlagt ferie begynder. Køb den derfor hurtigst muligt, og sæt den i kraft med det samme - mindst 14 dage, før du rejser. Så dækker vi en afbestilt ferie, medmindre årsagen til din afbestilling allerede var til stede, da du købte enten rejsen eller forsikringen, eller inden forsikringen trådte i kraft.

Vi dækker også ferier i Danmark, hvis den består af mindst tre overnatninger.

Når myndighederne fraråder at rejse et sted hen

Afbestillingsforsikringen dækker ikke, hvis Udenrigsministeriet eller en lignende offentlig dansk myndighed fraråder at rejse til det sted, hvor du skal hen. Oftest vil rejseselskabet selv aflyse rejsen og enten give dig pengene tilbage eller en erstatningsrejse.

Flystrejke og blokade

Afbestillingsforsikring dækker ikke ved flystrejker og blokader, men loven giver dig som flyrejsende nogle rettigheder.

Læs mere hos Forbrugerrådet Tænk

Ja, din forsikring dækker, selvom du deler dine feriebilleder på Facebook.

Vi vil dog kraftigt anbefale dig at indstille din Facebook-profil eller i hvert fald dine ferieopslag, så de kun er synlige for dine egne venner.

Der er ingen selvrisiko på vores Årsrejseforsikring, men på Studierejseforsikringen er der ved visse skader en selvrisiko på 560 kr. 

Vær dog opmærksom på, at hvis du mister din bagage, eller hvis den bliver ødelagt under rejsen, så hører det under din Indboforsikring – og her er der en selvrisiko. Den selvrisiko kan du se i Mit Topdanmark – eller på din police.

Log ind i Mit Topdanmark 

Inden du tager afsted

Send en SMS til 1204 med teksten top rejse (koster alm. SMS-takst). Så får du straks en SMS tilbage med nummeret til Rejsehjælp. Du får også et link, så du kan gemme nummeret i dine kontakter.

Hvis du noterer dit forsikringsnummer på kontakten, er det nemmere for os at hjælpe dig, hvis uheldet er ude.

Log ind og se dit forsikringsnummer

Foretrækker du at gemme Rejsehjælps nummer fysisk, kan du hente et print selv-kort her. Husk at notere dit forsikringsnummer på kortet – evt. i det skrivbare felt, før du printer.

Vores rejseforsikringer dækker, hvis du bliver syg eller kommer til skade på rejsen. De dækker ikke, hvis du får brug for at få behandlet en sygdom eller skade, som du allerede havde, da du tog afsted hjemmefra.

Hvis du vil vide, om din rejseforsikring dækker netop din sygdom eller skade, skal du få lavet en forhåndsvurdering, før du rejser.

Test, om du har brug for en forhåndsvurdering

Sådan får du hjælp

Det eneste, du behøver at tage med på rejsen, når du har en rejseforsikring hos os, er nummeret til Rejsehjælp: +45 44 74 50 00 – og dit forsikringsnummer. Så kan du få hjælp døgnet rundt, året rundt.

Husk altid at gemme regninger, kvitteringer og anden form for dokumentation, hvis du får behandling eller medicin i udlandet.

Læs mere og få flere rejseråd

Kontakt os hurtigst muligt, hvis du har en afbestillingsforsikring og er nødt til at afbestille en rejse. Ring til Rejseskade på 44 74 70 23 eller anmeld online. Vær opmærksom på, at vi skal bruge følgende oplysninger fra dig:

  • Originalt rejsebevis og dokumentation for rejsens andre udgifter
  • Bekræftelse på, at du har afbestilt rejsen – med angivelse af det beløb, du vil have refunderet

Nogle gange har vi brug for mere – fx en attest fra din læge, der bekræfter, at du er syg eller kommet til skade og derfor ikke kan rejse. Det giver vi dig i så fald besked om.

Hvis din bagage er mere end fire timer forsinket, eller du helt har mistet den, kan du anmelde det til os her på hjemmesiden. Din rejseforsikring dækker rimelige og nødvendige indkøb. Du har altså ret til at gå ud og købe de ting, der er nødvendige for, at du kan påbegynde din ferie – det vil sige almindeligt tøj, toiletsager osv. Du behøver ikke tale med os først.

Så snart vi har dokumentation for dine indkøb, en PIR-rapport fra flyselskabet og oplysning om, hvornår du har fået bagagen retur eller mistet den, kan vi i de fleste tilfælde udbetale erstatningen direkte til din Nemkonto.

Det skal du gøre

  • Henvend dig til flyselskabet og udfyld en PIR-rapport
  • Gem en kopi af rapporten, så du kan bekræfte, at du har anmeldt det til selskabet
  • Anmeld det til det lokale politi, hvis din bagage er blevet stjålet – gem politirapporten som dokumentation
  • Køb de mest nødvendige ting, så du kan klare dig i et par dage – gem kvitteringerne
  • Anmeld skaden til os

Ændringer til din rejseforsikring?

Skriv til os, hvad du gerne vil ændre – fx hvis du vil til- eller fravælge en dækning.  

Få flere gode rejseråd

  • Huskeliste - inden du rejser
  • Undgå indbrud, mens du er afsted
  • Vaccination - hvilke lande?
  • Billeje i udlandet - tjekliste
Bliv helt klar til at rejse