De tyske fartmaskiner får flest buler

De populære tyske bilmærker BMW, Audi og Mercedes fylder godt i skadestatistikken. Ejere af disse biler har op til 70 % større risiko for at få en skade på deres bil i forhold til Fiat- og Suzukiejere. Det viser en analyse fra Topdanmark.

Når en skadeanmeldelse fra en bilkunde tikker ind til Topdanmark, er det forholdsvis sjældent, at det er en Fiat eller Suzuki, der er kommet galt afsted.

Anderledes står det til med de tyske topklassemærker BMW, Audi og Mercedes. I skadestatistikken stikker de af fra de andre bilmærker.

Det viser tal fra Topdanmark over anmeldte bilskader i perioden 2013-2017. Af de 40 bilmærker, som Topdanmark har kaskoforsikret flest af, har BMW, Audi og Mercedes nogle af de højeste skadefrekvenser – op til 70 % større risiko for skader i forhold til fx Fiat og Suzuki. Skadefrekvensen findes ved at sammenholde antal skadeanmeldelser for et bilmærke med antallet af forsikrede biler med dette mærke. Glasskader er ikke medregnet.

”Det kommer umiddelbart bag på mig, at disse tre bilmærker ligger så højt på listen over skadefrekvens – hhv. nr. 1, 2 og 4. Det kan hænge sammen med, at det er store og hurtige biler. Men der er formodentlig flere årsager,” siger Thomas Enna, forretningsudviklingschef i Topdanmark. Nr. 3 på listen er Alfa Romeo.

Mange, men mindre skader

Thomas Enna påpeger, at selv om det er biler i topklassen, så er det som oftest mindre skader, der er tale om.

”Skaderne er flere, men størstedelen er buler og ridser. Der er ikke tale om en majoritet af personskader eller totalskader, men snarere parkeringsskader, som anmeldes. De tyske bilproducenter udvikler gode biler, som yder stor sikkerhed for både fører og passagerer. Men der er tilsyneladende en noget større risiko for skader på bilen, når man vælger en Audi frem for en Fiat,” forklarer han.

En af grundene til de mange anmeldelser på biler i topklassen kan være, at disse er populære som firmabiler.

”Det er en tese, jeg har, men den er ikke blevet be- eller afkræftet endnu. Både BMW, Audi og Mercedes er populære firmabiler, så det er interessant at se nærmere på, om der er en sammenhæng. Firmabiler kører typisk mange kilometer årligt, og det i sig selv har betydning for skaderisikoen,” siger Thomas Enna, der påpeger, at det ikke vil medføre prisstigning på bilforsikringen.

Disse bilmærker havde den højeste skadefrekvens i perioden 2013-2017:

  • BMW
  • Audi
  • Alfa Romeo
  • Mercedes Benz
  • Jaguar
  • Dacia
  • Mini
  • Honda
  • Mazda
  • Chrysler

Disse bilmærker havde den højeste skadefrekvens i 2016:

  • Tesla
  • BMW
  • Audi
  • Alfa Romeo
  • Chrysler
  • Dacia
  • Mercedes Benz
  • DS
  • Jaguar
  • Porsche