Sundhedsforsikring - massage

Opgør med myter om søvn

Der findes mange myter om og holdninger til søvn, og det kan være svært at finde ud af, hvad man skal tro på.

Ifølge Torben Jager Petersen, der er søvnspecialist og psykolog, er kroppen mere robust, end hvad man umiddelbart går og tror. Dog skal du selvfølgelig være opmærksom på, at hvis du i længere perioder vågner uoplagt og er meget træt i løbet af dagen, bør du få undersøgt din søvn af eksperter.

Nedenfor gør Torben Jager Petersen op med de mest kendte myter om søvn.

’Du bør sove minimum otte timer hver nat for at få nok søvn’

Du skal ikke nødvendigvis sove otte timer om natten for at være udhvilet. Hvis du føler dig frisk og veludhvilet, når du er kommet i gang med dagen, er det tegn på, at du får søvn nok – uanset hvor meget du har sovet.

’Søvn før midnat er bedre end søvn efter midnat’

Hvornår på døgnet søvnen ligger, er ikke afgørende for, om du er udhvilet. Den søvn du får skal bare være god. Tidspunktet for hvornår du går i seng er ikke afgørende, bare søvnperioden er regelmæssig.

’Søvn skal være sammenhængende’

Søvn behøver ikke at være sammenhængende for at være god. Det er normalt at vågne et par gange i løbet af natten, men blot man falder i søvn kort tid efter, har det ingen betydning for søvnens kvalitet.